لینک های دسترسی

Breaking News

اوچا: شش ماه پس از زلزلۀ هرات، حدود ۲۵هزار خانواده هنوز زیر خیمه به سر می‌برند


دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) بر اساس معلومات تازه در مورد خسارات ناشی از زلزله‌های اکتوبر ۲۰۲۳ در هرات می‌گوید که با گذشت شش ما از این رویداد حدود ۲۵هزار خانواده بدون سرپناه اند و شب و روز را زیر خیمه سپری می‌کنند.

شش ولسوالی هرات در ماه اکتوبر شاهد سه زلزله پیهم با قدرت ۶.۳ به مقیاس ریکتر بود که بر اساس معلومات تازه اوچا در این رویداد طبیعی ۴۰هزار منزل مسکونی ویران شده و یا هم آسیب دیده است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که با گذشت شش ماه از این رویداد ۲۴هزار و ۸۰۰ خانواده هنوز نیاز به بازسازی خانه‌های خود یا اسکان مجدد در مکان‌های موقت دارند.

این اداره ملل متحد گفته که ۲۷۵هزار زلزله‌زده به کمک‌های عاجل بشری نیازمند اند و به گفتۀ این اداره جامعه جهانی این خانواده‌ها را فراموش نکنند.

برنامه انکشافی ملل متحد، بانک جهانی، اتحادیه اروپا و بانک انکشاف آسیایی پس از ارزیابی نیازمندی‌های زلزله‌زدگان هرات در ماه فبروری گفتند که برای بازسازی ساحات زلزله‌زدۀ هرات و فراهم‌کردن نیازمندی‌های اساسی مردم به حدود ۴۰۳ میلیون دالر بودجه نیاز است.

این سازمان‌ها گفته اند که بخش مسکن بیشترین آسیب را دیده است، طوری که ۴۱ درصد از بودجه درخواستی (۱۶۴.۴ میلیون دالر) برای بازسازی مختص شده است.

بر اساس ارزیابی این اداره‌های بین‌المللی، زلزله‌های پیهم ۲۱۷ میلیون دالر زیان فزیکی مستقیم و حدود ۷۹ میلیون دالر خسارات دیگر بر جا گذاشته است.

این ارزیابی از لحاظ تخنیکی نه ساحه را با جمعیتی حدود ۲.۲ میلیون نفر تحت پوشش قرار داده و نشان می‌دهد که زلزله‌های هفتم، یازدهم و پانزدهم اکتوبر ۲۰۲۳ بیش از ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲۶۰۰ زخمی برجا گذاشته بود.

علاوه بر این، بیش از ۲۷۵هزار نفر از این آفت طبیعی متاثر شده اند که از این میان بیش از ۱۷هزار زن حامله‌دار و به همین تعداد کودکان، حدود چهارهزار افراد دارای معلولیت، بیش از ۳۲۰۰ فرد سالمند، حدود هفت‌هزار خانواده تحت سرپرستی زنان، بیش از ۳۰۰۰ بیمار مزمن و ۱۴۷هزار فرد زیر سن ۱۸ سال استند.

گروه

XS
SM
MD
LG