لینک های دسترسی

Breaking News

قانونگذاران امریکایی طرح تسهیل درخواست به گرین‌کارت امریکا به افغان‌ها را پیشنهاد کردند


شماری از سناتوران ایالات متحده روز سه شنبه نهم اگست (۱۸ اسد) طرحی را به کانگرس امریکا معرفی کردند که بر اساس آن، شرایط درخواست به اقامت دایمی در امریکا برای افغان‌ها سهل‌تر می‌شود.

طرح جدید رسیدگی و اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به امریکا ( Afghan Amendment Act) از حمایت هر دو حزب—دموکرات و جمهوریخواه —در هر دو مجلس کانگرس—سنا و مجلس نمایندگان — برخوردار است.

سناتورانی که این طرح را پیشکش کردند شامل روی بلانت،‌ امی کلوبوچار، لندسی گراهام، کریس کونز، لیزا مورکوسکی و ریچارد بلومنتال می‌شود. پیتر میجر و ارل بلومناور رهبری پیشبرد طرح مشابه را در مجلس نمایندگان ایالات متحده بر عهده دارند.

بر اساس اعلامیه‌ای که از سوی این سناتوران نشر شد،‌ این طرح به آنعده افغان‌هایی که دارای اقامت موقت استند، اجازه می‌دهد تا بدون طی مراحل اضافی، برای اقامت دایمی یا گرین کارت امریکا درخواست بدهند.

در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) پذیرفته شده اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزهٔ خاص مهاجرت (SIV) می‌توانند به اقامت دایمی امریکا دست یابند،‌ اما این دو روند به دلیل افزایش درخواست‌ها کند بوده و زیاد زمانگیر است.

طرح جدید روند پذیرش ویزه خاص مهاجرت (SIV) را نیز بهبود می‌بخشد و آنرا گسترش می‌دهد. بر اساس این طرح،‌ آنعده از نیروهای افغانستان که در کنار قوای ایالات متحده جنگیدند، مانند فرماندهی عملیات ویژهٔ اردوی ملی افغانستان و تیم‌های تاکتیکی زنان نظامی افغانستان شامل ویزهٔ خاص مهاجرت امریکا خواهند شد‌.

در این اعلامیه از قول سناتور بلانت آمده است که افغان‌هایی که در روند تخلیه کشور‌شان را ترک کردند، با به خطر انداختن مصوونیت خود و عزیزان شان، در کنار نظامیان ایالات متحده ایستاد شدند و از ماموریت امریکا در افغانستان حمایت کردند.

بلانت گفته است: "از همکاران خود [در کانگرس] می‌خواهم تا از این تلاش دو حزبی حمایت کنند و کسانی را کمک کنند که ما را کمک کردند."

کلوبوچار، سناتور دیگر ایالات متحده، گفته است که "چانس دادن به متحدین افغان‌ما که برای اقامت دایمی درخواست بدهند، کار درست و ضروری است که باید انجام شود."

سناتور کلوبوچار گفته است، افغان‌هایی که به تازگی به ایالات متحده آمده اند، قربانی زیادی برای امریکا داده اند و سزاوار اند تا زندگی تازهٔ‌شان را در این کشور آغاز کنند.

کلوبوچار افزود:‌ "مهم است آنچه را که می‌توانیم برای دوستان افغان خود کمک کنیم،‌ انجام بدهیم تا آنان ثبات و فرصت را در خانهٔ نو‌ شان پیدا کنند."

سناتور گراهام نیز گفته است انتظار دارد تا به مشکل آنعده افغان هایی که از طریق اقامت موقت بشردوستانه اجازهٔ ورود به ایالات متحده را یافته اند، به گونه‌ای رسیدگی شود که امنیت ملی امریکا تقویت شود و در عین حال، "بر تعهدات خود به کسانی عمل کنیم" که با به خطر انداختن جان شان، ''ما را کمک کردند."

در جریان بیش از دو هفته عملیات تخلیه از افغانستان، بیش از ۱۲۴ هزار نفر، به شمول شهروندان خارجی، همکاران افغان قوای امریکایی و حکومت امریکا و افغان‌های آسیب‌پذیر به بیرون از افغانستان منتقل شدند.

با آن‌هم سرنوشت هزاران متقاضی ویزهٔ خاص مهاجرت که حکومت و نظامیان امریکایی را در جریان دو دههٔ گذشته کمک کرده اند و هنوز هم در افغانستان به سر می‌برند، مبهم باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG