لینک های دسترسی

Breaking News

سکی دختران در بامیان


دختران اسکی باز افغان
دختران اسکی باز افغان

ده دختر اسکی باز بامیانی روز شنبه به منظور تشویق زنان ودختران به رشته های ورزشی زمستانی دردامنه سلسله کوه های بابا دربامیان به مسابقه پرداختند.

اسکی در طی شش سال اخیر شمار زیادی از علاقمندان این ورزش را به سوی ولایت بامیان کشانیده است. دختران اسکی باز در این ولایت ازچهار سال بدین سو درفصل زمستان، توسط آموزگاران خارجی این ورزش را آموزش می بینند.

فاطمه هدایت، فاطمه نظری و معصومه درمسابقه دختران اسکی باز دربامیان، به ترتیب مقام های اول تا سوم را ازآن خود کردند.

فاطمه هدایت می گوید بانوان نیز همانند مرد ها می توانند به رشته های ورزشی روآورده، درمسابقات اشتراک نمایند.

خانم هدایت که از بدست آوردن مقام اول در این مسابقات خرسند است خیلی خوشحال به نظر میرسید. اما او به گزارشگر صدای امریکا گفت که مسئولین برای شان فقط تقدیر نامه دادند، به گفته خانم هدایت تقدیر نامه مشکل شان را حل نمی کند وباید سهولت هایی مانند لیفت، تیلی کابین و وسایل اسکی برای اسکی بازان در بامیان فراهم شود.

برنده گان مقام های اول، دوم و سوم
برنده گان مقام های اول، دوم و سوم

روز جمعه نیز ششمین دور از مسابقات بین المللی اسکی باحضور ۹ سکی باز خارجی ازکشورهای امریکا، آسترالیا، جرمنی، نیوزلند، فرانسه وسویس درساحه دره فولادی مرکز بامیان برگزار شد.

دراین مسابقه که در دو بخش آماتور وحرفه ای برگزار شده بود، هیچ ورزشکار خارجی مقامی به دست نیاورد.

برگزار کنندگان هدف از راه اندازی این مسابقات را رشد صنعت سیاحت دربامیان، ترویج ورزش اسکی بین جوانان وتأمین صلح و امنیت درافغانستان یادمی کنند.

علی شاه فرهنگ یکی از برگزار کنندگان این برنامه گفت یکی از اهداف مهم مسابقات اسکی دربامیان، رشد صنعت سیاحت وترویج فرهنگ اسکی در افغانستان است.

آقای فرهنگ می گوید نبود پیست اسکی( پارک اسکی) کمبود تجهیزات وعدم حمایت دولت از جمله مشکلات عمده برای ورزشکاران افغان محسوب می شود.

انا، شهروند کشور سلوانیا، که یکی از مربی های تیم اسکی دختران درولایت بامیان است می گوید برای او بسیار جالب بود که دختران دریک کشوری که همیشه درمورد آن از رسانه ها اخبار جنگ وخشونت شنیده میشود، اسکی بازی می کنند.

بامیان ولایت امن در مرکز افغانستان، ازسوی اسکی بازان خارجی که مناسب ترین مکان برای ورزش اسکی خوانده شده است.

اما نا امنی راه های مواصلاتی بامیان و نبود پرواز های هوایی، یکی از دلایل عمده عدم حضور سیاحان خارجی در مسابقات ورزشی خوانده شده است.

مسئولین میگویند که قرار است درمسابقات جام جهانی اسکی ۲۰۱۸ درکشور کوریای جنوبی دو اسکی باز افغان از ولایت بامیان نیز اشتراک نمایند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG