لینک های دسترسی

Breaking News

الکوزی: ۸۰ درصد تجارت‌های کوچک و متوسط در افغانستان ورشکست شده اند


مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان می‌گویند که به دلیل شیوع کروناویروس، محدودیت گشت و گذار و بسته شدن شمار زیاد تشبثات، ۸۰ در صد سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط در آن کشور ورشکست شده اند.

خان‌جان الکوزی، مشاور اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به صدای امریکا گفت که از زمان شیوع کروناویروس تا اکنون، تاجران افغان صدها میلیون دالر متضرر شده اند.

آقای الکوزی افزود که در حال حاضر، واردات افغانستان به کلی متوقف است و صادرات نیز کاهش یافته است.

او گفت: "کار تشبثات کوچک و متوسط کاملاً متوقف است. مواد موجود است. یک مقدار مواد تاریخ مصرف‌اش می‌گذرد. ما گفته می‌توانیم که به صدها میلیون دالر این سکتور متضرر شده است."

آقای الکوزی تاکید کرد که اگر این وضعیت چند ماه ادامه یابد بدون حمایت و کمک حکومت افغانستان و جامعه جهانی، بخش کلانی از سکتور خصوصی افغانستان ورشکست خواهد شد.

عبدالکریم ملکیار، معین وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفته است که تلاش‌ها برای از سرگیری صادرات افغانستان جریان دارد.

آقای ملکیار به صدای امریکا گفت: "عنقریب دوباره فعالیت دهلیز هوایی را شروع می‌کنیم. همچنان در قسمت آن مواردی که در عملی سازی بندر چابهار که ما چگونه تسهیلات را برای سکتور خصوصی فراهم می‌توانیم همرای اتاق تجارت و سرمایگذاری از نزدیک کار می‌کنیم."

در حال حاضر، فقط رستوارن‌ها، نانوایی‌ها و فروشگاه‌های مواد اولیه غذایی در افغانستان حق فعالیت دارند؛ هرچند شماری دیگر از تشبثات با وجود ممنوعیت، به کارشان ادامه داده اند.

قیس محمدی، تحلیلگر اقتصادی به صدای امریکا گفت که حکومت باید به تاجران و سرمایگذاران کمک کند تا وضعیت اقتصادی بهبود یابد.

آقای محمدی گفت: "کمک‌های حکومت می‌تواند در سه بخش باشد، در قسمت جمع‌آوری عواید، باید مالیات را کاهش دهد. در قسمت مصرف بودجه، باید بیشتر مصارف بالای سکتور خصوصی صورت گیرد. حتا به سکتور خصوصی باید پول به صورت مستقیم داده شود و هم افغانستان بانک باید روند قرضه‌دهی به سکتور خصوصی را سهل‌تر بسازد."

شمار مبتلایان کروناویروس در افغانستان تا عصر روز پنجشنبه هفتم می به ۳۵۶۳ نفر و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۰۶ نفر رسیده است.

با آنکه حکومت افغانستان تاکید بر محدویت گشت و گذار دارد؛ اما این محدودیت کمتر رعایت می‌شود و به گفتۀ تعدادی از شهروندان پولیس نیز برخورد جدی با ناقضین محدودیت نمی‌کند.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که کروناویروس در جامعه بسیار به سرعت در حال گردش است و افغانستان بدترین شرایط را می‌گذارند.

XS
SM
MD
LG