لینک های دسترسی

Breaking News

برفکوچ و سیلاب در افغانستان نزدیک به ۲۵۰ نفر را کشت


سیلاب و سرازیر شدن برفکوچ در ۱۶ ولایت سبب تلفات جانی و خسارات مالی شده است
سیلاب و سرازیر شدن برفکوچ در ۱۶ ولایت سبب تلفات جانی و خسارات مالی شده است

شمار تلفات ناشی از سرازیر شدن سیلاب و برفکوچ در ۱۶ ولایت افغانستان نزدیک به ۲۵۰ نفر رسیده است که بیشترین تلفات از ولایت پنجشیر گزارش شده است.

ویس احمد برمک هماهنگ کنندۀ کمیتۀ ویژۀ رسیدگی به حوادث طبیعی اخیر به صدای امریکا گفت که تلفات ناشی از سرازیر شدن برفکوچ در ولایت پنجشیر به ۱۸۷ نفر می رسد و حدود ۳۰ نفر دیگر زخمی شده است.

آقای برمک همچنان گفت که سرازیر شدن برفکوچ و سیلاب در شماری از ولایت های دیگر نیز تلفات انسانی و خسارات مالی را به بار آورده است. به گفتۀ وی در چنین حوادث ۲۷ نفر در بدخشان، ۱۱ نفر در نورستان، ده نفر در پروان و هشت نفر در ننگرهار از بین رفته است.

ویس احمد برمک گفت که شمار تلفات رویداد پنجشیر ممکن بلند برود زیرا به گفتۀ وی عملیات جستجو برای نجات گیرماندگان برفکوچ هنوز هم ادامه دارد.او افزود که ارزیابی ها تا دم حاضر نشان می دهد که حدود یکصد خانه در نتیجۀ برفکوچ ویران شده است.

آقای برمک گفت که تلاش ها برای رساندن کمک های اولیه و مواد خوراکی به خانواده های آسیب دیده ادامه دارد و تنها امروز به ارزش پنج ملیون افغانی مواد کمکی به ولایت پنجشیر منتقل شده است. او گفت که در برخی حصص مواد کمکی توسط هیلیکوپتر ها انتقال داده می شود زیرا راه های مواصلاتی مسدود است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی نیز امروز به منظور بررسی وضعیت آسیب دیدگان برفکوچ های ولایت پنجشیر به آن ولایت سفر کرد.

اقای برمک می گوید که در نتیجه بندش راه های مواصلاتی، عملیات کمک رسانی با چالش روبرو شده است. او افزود که اولویت کاری حکومت نخست عملیات نجات و سپس امداد رسانی به متضررین این رویداد ها است.

مردم محل و مسوولان حکومت افغانستان می گویند که برفباری های اخیر در ولایت پنجشیر در سه تا چهار دهۀ گذشته پیشینه نداشته و در برخی حصص ضخامت برف به ۱۳۰ سانتی متر می رسد.

XS
SM
MD
LG