لینک های دسترسی

Breaking News

حماس و اسراییل به تمدید آتش‌بس و رهایی گروگانان و زندانیان مایل اند - منابع


در شش روز گذشته حماس ۶۰ گروگان و اسراییل ۱۸۰ زندانی فلسطینی را رها کرده اند.
در شش روز گذشته حماس ۶۰ گروگان و اسراییل ۱۸۰ زندانی فلسطینی را رها کرده اند.

منابع آگاه از مذاکرات میان گروه حماس و اسراییل گفته اند که دو طرف روز چهارشنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) در مورد تمدید آتش‌بس غور می‌کنند که در این دور رهایی گروگان‌های مرد و نظامیان اسراییلی که در بند حماس اند، نیز شامل می‌باشد.

پیش از این دیدار، مذاکره کنندگان قطری با مقام‌های حماس دیدار کرده بودند تا تمایل آنان را به تمدید آتش‌بس و شرایط آن بررسی کنند. یک منبع آگاه از این تماس‌ها به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که حماس مایل است آتش‌بس برای چهار روز تمدید شود و این گروه شمار بیشتر گروگان‌های اسراییلی را در بدل رهایی زندانیان فلسطینی از زندان‌های اسراییل رها کند.

آتش‌بس میان حماس و اسراییل که نخست برای چهار روز نافذ شد سپس برای دو روز دیگر تمدید شد، قرار است صبح پنجشنبه ۳۰ نومبر منقضی شود. در شش روز گذشته حماس ۶۰ گروگان و اسراییل ۱۸۰ زندانی فلسطینی را رها کرده اند. قرار است شمار بیشتر گروگان‌های اسراییلی و زندانیان فلسطینی تا پایان روز چهارشنبه رها شوند.

روسای استخبارات ایالات متحده و اسراییل روز سه شنبه با صدر اعظم قطر در دوحه ملاقات کردند تا در مورد احتمال دور تازۀ آتش‌بس و نیازمندی برای آتش‌بس دوامدارتر بحث کنند.

یک مقام امریکایی که نخواست نامش گرفته شود، بدون ارایۀ جزییات به خبرگزاری رویترز گفته است که ویلیم برنز، رییس استخبارات مرکزی ایالات متحده "برای بحث در مورد جنگ اسراییل-حماس و سرنوشت گروگان‌ها" با همتای اسراییلی‌اش و صدر اعظم قطر دیدار کرد.

قطر که چندین نفر از رهبران سیاسی حماس در آنجا مستقر اند، مذاکرات میان اسراییل و حماس را میانجی‌گری کرده و ایالات متحده و مصر از این تلاش‌های قطر حمایت می‌کنند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجۀ قطر روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت که مذاکره کنندگان در صدد دست یافتن به "یک آتش‌بس پایدار اند که منجر به مذاکرات بیشتری و در نهایت پایان این جنگ شود."

توافق آتش‌بس در شش روز گذشته، منجر به توقف جنگ خونین و مرگبار میان حماس و اسراییل شده است. گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد و افزون بر کشتن ۱۲۰۰ نفر، ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفت.

اسراییل نیز در پاسخ به این حمله، غزه را که گروه حماس بر آن مسلط است، زیر حملات شدید هوایی و زمینی قرار داد که در اثر آن به گفتۀ مقام‌های حماس، بیش از ۱۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شدند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG