لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال با ایران؛ قوای بحری کوریای جنوبی عازم تنگۀ هرمز شد


نیروهای مبارزه با دزدی دریایی کوریای جنوبی پس از آن عازم خلیج فارس شدند که نیروهای ایرانی یک کشتی نفت‌کش با پرچم کوریای جنوبی را به اتهام نقض قوانین محیط زیستی بحری متوقف کرد.

وزارت دفاع کوریای جنوبی روز دوشنبه چهارم جنوری (۱۵ جدی) با نشر بیانیه‌ای گفت: "پس از دریافت گزارش در مورد وضعیت که ایران یک کشتی تجارتی ما را توقیف کرده است، وزارت دفاع [کوریای جنوبی] فوراً واحد چیونگهی را به سمت آب‌های نزدیک تنگۀ هرمز سوق داد."

ساعاتی پیش از این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفته بود که این کشتی حامل ۷۲۰۰ تن ایتانول از بندر الجبیل عربستان سعودی عازم کوریای جنوبی بود. در اعلامیۀ سپاه آمده است: "این شناور ...به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توقیف شد."

این رویداد در زمانی به وقوع می‌پیوندد که تنش‌ها در منطقه، به ویژه در سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران افزایش یافته است.

تصاویر نشر شده از لحظۀ توقف کشتی کوریای جنوبی نشان می‌دهد که سه قایق تیزرفتار و گزمه به این نفت‌کش نزدیک می‌شود.

سپاه پاسداران ایران گفته است که عملۀ کشتی نفت‌کش کوریای جنوبی شهروندان کوریای جنوبی، اندونیزیا، ویتنام و میانمار اند، اما نگفته است که این کشتی در کجا متوقف شده و اکنون به کجا منتقل شده است.

یک نهاد تجارتی بحری در بریتانیا گفته است که "کنش و واکنش" میان عملۀ این کشتی تجارتی و مسوولان ایرانی در تنگۀ هرمز صورت گرفته و این کشتی مجبور ساخته شده است تا "مسیر خود را به سوی شمال و به سمت آب‌های ایران" تغییر دهد.

خبرگزاری فارس ایران گزارش داده است که این کشتی در آب‌های خلیج فارس متوقف شده و به سمت "بنادر ایران" منتقل شده است.

در جولای ۲۰۱۹ نیز سپاه پاسداران ایران یک تانکر بریتانیایی را در آب‌های تنگۀ هرمز متوقف کرده و پس از دو ماه آن را رها کرد.

XS
SM
MD
LG