لینک های دسترسی

Breaking News

آیا جسد لنین به جای دیگر منتقل خواهد شد؟


بازدیدکنندگان هر روز از ساعت ده صبح تا یک پس از چاشت از جسد او دیدار می کنند
بازدیدکنندگان هر روز از ساعت ده صبح تا یک پس از چاشت از جسد او دیدار می کنند

از مرگ ولادیمیر ایلیچ اولیانوف معروف به لنین، بنیانگذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، ۹۴ سال می‌گذرد، اما هنوز تمایلی برای انتقال جسد مومیایی او وجود ندارد.

لنین، رهبر انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، در جنوری ۱۹۲۴ درگذشت. قرار بود پیکر او به طور موقت به نمایش گذاشته شود، چون او خواستار دفن خود بود اما رهبران شوروی تصمیم گرفتند، جنازه را حفظ و مقبره او را به یکی از نمادهای مهم شوروی وقت تبدیل کنند.

با آنکه ۲۰ سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می‌گذرد، هنوز جسد مومیایی شدۀ ولادیمیر لنین در مقبره بزرگی در میدان سرخ شهر مسکو نمایش داده می شود.

داستان انتقال جسد او موضوع جدیدی نیست اما هنوز کسی نمی داند کی باید این کار را بکند. به خصوص که در سال‌های اخیر جسد لنین به رغم مراقبت ها، آسیب هایی دیده است.

همان زمان که قرار شد جسد لنین نمایش داده شود؛ مقامات مسابقه ای برای ساختن بنای یادبود رهبر انقلابی در میان هنرمندان ترتیب دادند که "آلکسی شوسف" یکی از معماران مشهور اتحاد جماهیر شوروی برندۀ آن شد.

او ابتدا دو مقبره چوبی موقت، پیش از ساختن بنای بتونی نهایی که با سنگ مرمر پوشیده بود، ساخت. این آرامگاه بسیار دیرهنگام در سال ۱۹۳۰ به پایان رسید.

ساختمان مقبره ، هرم نوک تیز سرخ رنگی درست در پای دیوار کرملین است که در سال ۱۹۴۵، هنگامی که خواستند یک طبقه دیگر به سکوی رهبران شوروی به هنگام تماشای رژه ها بیفزایند، بازسازی شد. اسم آن را قبر سرخ گذاشته اند.

لنین در مقطعی در مقبره خود مهمان هم داشت. در سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۱ جنازه استالین رهبر وقت شوروی در کنار لنین قرار گرفت اما سال ۱۹۶۱ در جریان استالین زدایی خروشچف، جسد استالین را از مقبره خارج و در بیرون از مقبره دفن شد.

XS
SM
MD
LG