لینک های دسترسی

Breaking News

پرتاب موفق راکت اسپیس‌‌اکس؛ مسافران '۵۵ میلیون دالری' راهی ایستگاه فضایی شدند


راکت شرکت " اسپیس‌‌اکس " که سه مسافر ثروتمند خود را برای اقامت ۱۰ روزه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌برد، روز جمعه هشتم اپریل (۱۹ حمل) با موفقیت از مرکز فضایی کیندی در ایالت فلوریدا به مدار زمین پرتاب شد.

این گردشگران که هر یک برای این سفر فضایی مبلغ ۵۵ میلیون دالر پرداخته‌اند، مهمانان ادارۀ تحقیقات فضایی ایالات متحده (ناسا) خواهند بود.

این نخستین پرواز خصوصی فضاپیمای شرکت اسپیس‌‌اکس به مرکز فضایی بین‌المللی است که پس از انتقال فضانوردان ناسا به این مرکز در دو سال اخیر انجام می‌شود.

لری کانر امریکایی، مارک پتی کانادایی، و ایتن استیب اسراییلی، مسافرانی استند که راهی این سفر شدند. یک فضانورد بازنشستهٔ ناسا به نام مایکل لوپز-الگریا نیز هدایت این فضاپیما را بر عهده دارد.

کرایهٔ ۵۵ میلیون دالری شامل هزینه رفت و آمد، اقامت، و وعده‌های غذایی است که در این مرکز سرویس می‌شود.

سازمان فضایی روسیه از چند دهه پیش میزبان گردشگران در ایستگاه فضایی بین‌المللی، و پیش از آن در ایستگاه میر بوده و از این طریق درآمد قابل توجهی کسب کرده است.

ناسا پس از سال‌ها مخالفت با حضور گردشگران در ایستگاه فضایی بین‌المللی، سر انجام آن را پذیرفت.

سه مسافر جدید می‌توانند از تمامی بخش‌های این مرکز فضایی به غیر از بخش روسیه دیدن کنند، مگر این که سه فضانورد روسی با حضور آنها در بخش خود موافقت کنند.

این سفر فقط تفریحی نیست و آنها در طول اقامت خود در این مرکز در انجام مجموعه‌ای از پژوهش‌های علمی مشارکت خواهند داشت.

سه امریکایی و یک آلمانی دیگر ساکنان کنونی مرکز فضایی بین‌المللی استند.

این سفر از طرف شرکت خصوصی "اکسیوم‌اسپیس" که همکاری نزدیکی با ناسا و اسپیس‌‌اکس دارد، هماهنگ شده است.

این شرکت قصد دارد دومین سفر خصوصی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی را در سال ۲۰۲۳ انجام دهد.

اکسیوم‌اسپیس تا سال ۲۰۲۴ بخش‌های بیشتری را برای پذیرایی از گردشگران به ایستگاه فضایی بین‌المللی اضافه می‌کند و امیدوار است که تا پنج سال آینده اقامت‌‌گاه مستقل و مجهزی را با امکانات رفاهی بیشتر در مدار زمین ایجاد کند.

این دومین پرواز خصوصی است که توسط راکت و فضاپیمای اسپیس‌‌اکس انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG