لینک های دسترسی

Breaking News

حذف مدافع لقب قهرمانی جام جهانی از برازیل


دومین گول چیلی که وارد دروازۀ اسپانیا شد
دومین گول چیلی که وارد دروازۀ اسپانیا شد
اسپانیا، مدافع لقب قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۰ میلادی، و قهرمان جام ملت های اروپا، روز چهارشنبه پس از شکست ۲-۰ در برابر چیلی، از دور بعدی جام جهانی فوتبال حذف شد.

اسپانیایی ها، در سال ۱۹۵۰، در برابر تیم میزبان برازیل، شش گول خورده بودند.

اسپانیایی ها پس از دو رقابت، دو شکست، هفت گول خورده و تنها یک گول زده، تا کنون به هیچ امتیازی دست نیافته اند.

هر چند رقابت سومی اسپانیا با آسترالیا باقیمانده است اما حتا در صورت پیروزی هم نخواهند توانست به دور بعدی راه یابند.

در گذشته نیز جام جهانی شاهد رقابت های ضعیف مدافعین لقب قهرمانی بوده است، مثلاً فرانسه پس از قهرمانی در ۱۹۹۸ نتوانست حتا از دور گروهی جام ۲۰۰۲ پیشتر برود. ایتالیا نیز پس از قهرمانی در سال ۲۰۰۶ در دور گروهی رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ حذف شد.

اما کارکردگی که تیم اسپانیا در این جام از خود به نمایش گذاشت شاید در تاریخ جام های جهانی بی نظیر بوده باشد.

تیم که پس از قهرمانی در جام جهانی، لقب قهرمان جام ملت های اروپا را نیز کسب کرد، در این رقابت ها هفت بار دروازه اش باز شد.

اسپانیایی ها، در سال ۱۹۵۰، در برازیل در برابر تیم میزبان، شش گول خورده بودند که پس از ۶۴ سال یکبار دیگر تاریخ تکرار شد. کارشناسان، این شکست اسپانیا را شرمناک ترین شکست یک مدافع لقب قهرمانی در تاریخ جام جهانی عنوان کرده اند.

دلیل شکست اسپانیا
دییگو کوستا، بازیکن اسپانیا که پس از شکست در برابر چیلی شاید اشک هایش را پاک می کند
دییگو کوستا، بازیکن اسپانیا که پس از شکست در برابر چیلی شاید اشک هایش را پاک می کند

کارشناسان دلیل عمدۀ این شکست را اتکای مربی تیم اسپانیا، به ستاره های چهار سال پیش جام جهانی افریقای جنوبی عنوان می کنند.

آنان به این باور اند که در آن تیم با هالند و چیلی، اصلاً کارکردگی که بتواند تیم مقابل را به لرزه درآورد، از هیچ بازیکن اسپانیایی به چشم نخورد.

همچو یک تجربۀ تلخ، یکبار هم در سال ۱۹۹۸ توسط تیم ملی آلمان مشاهده شد که در آن سال قهرمان ۱۹۹۰ در برابر تیم نوپا بلغاریا ۲-۱ شکست خورد. در آن سال نیز آلمان همه و همه بازیکنان بلند سن را با خود به جام برده بود.

رقابت بعدی گروه ب، میان تیم های هالند – چیلی و اسپانیا – آسترالیا خواهد بود.

هالند و چیلی تیم های دور حذفی

هالند، در دومین رقابت خود با آسترالیا، ۳-۲ پیروز شد. گول های هالند در دقایق ۲۰، ۵۸ و ۶۳ بازی به ثمر رسید. در مقابل، آسترالیا نیز هالندی ها را نگذاشت تا به سادگی از پیروزی خود جشم گیرند.

نخستین گول آسترالیا درست یک دقیقه پس از گول نخست هالند توسط روبِن با یک ضربۀ زیبای به ثمر رسید.

آسترالیا با یک ضربۀ پنالتی که از اشتباه مدافع هالندی به دست آورد، قادر شد به دومین گول خود دست یابد اما پرسی، کپتان تیم هالند، نگذاشت خوشحالی و سرور آسترالیایی ها بیش از پنج دقیقه دوام کند و دومین گول تساوی تیمش را به ثمر رسانید.
وان پرسی، کپتان و روبِن مهاجمین تیم هالند که نقش عمدۀ در پیروزی این تیم داشتند
وان پرسی، کپتان و روبِن مهاجمین تیم هالند که نقش عمدۀ در پیروزی این تیم داشتند

اما پس از ضیاع فرصت طلایی توسط مهاجم آسترالیایی، بازیکن خط میانۀ هالند با ضربۀ سهمگینی از پشت محوطۀ جزای آسترالیا، توپ را وارد دروازۀ حریف کرد و نتیجه را ۳-۲ ساخت.

چیلی، روز چهارشنبه با نمایش خارق العادۀ فوتبال، مدافع لقب قهرمانی جام جهانی را از راه برداشت و با دو گول زیبا در نیمۀ اول بازی، کنترول میدان را در دست گرفت.

این تیم جوان، پس از پیروزی در برابر آسترالیا و کسب ۳ امتیاز، تنها به یک امتیاز نیاز داشت تا ۸۰ درصد جایگاه خود را در دور یک بر شانزده مشخص سازد اما کارکردگی ضعیف اسپانیا به پیروزی چشمگیر چیلی منجر شد.

هالند و چیلی هر دو راهی دور یک بر شانزدۀ جام جهانی شدند و اسپانیا و آسترالیا پس از انجام سومین دیدار گروهی خود، روانۀ خانه خواهند شد.

مکسیکو سد در برابر برازیل

رقابت روز سه شنبۀ مکسیکویی ها در برابر تیم میزبان برازیل، برای سال ها ماندگار خواهد ماند.

مکسیکویی ها نه تنها سد خوبی را در برابر حملات خط تهاجمی برازیل ایجاد کردند که با حملات سهمگینی، بازیکنان تیم برازیل را در داخل و خارج از میدان به لرزه درآوردند.

دروازه بان مکسیکو، اوچووا، پنج ضربۀ سر و پا سهمگین و غافلگیر کنندۀ مهاجمین برازیل را مهار کرد و لقب بهترین بازیکن رقابت را نیز از آن خود کرد.

در گروه الف، برازیل و مکسیکو هر یک، با داشتن چهار امتیاز ۸۰ درصد جایگاه خود را برای راه یابی به دور حذفی مشخص کرده اند.

رقابت دوم این گروه، روز چهارشنبه میان تیم های کامرون و کروشیا برگزار می شود که پیروزی برای هر دو تیم جهت ماندن در دور گروهی رقابت ها، حیاتی می باشد.

کارشناسان می گویند، تساوی مکسیکو در رقابت با برازیل، در حقیقت تیم میزبان را از کسب دو امتیاز باز داشته است.
XS
SM
MD
LG