لینک های دسترسی

Breaking News

نامزدان برای ورزش برنامه ندارند – ملی پوشان


مراسم ورزشی در ستدیوم کابل
مراسم ورزشی در ستدیوم کابل
انتظار می رود میلیون ها افغان روز شنبه در دور دوم انتخابات، یکبار دیگر پای صندوق رای رفته و رئیس جمهور آیندۀ خود را انتخاب کنند، در این میان گروه های مختلف افغان در بارۀ نامزدان ریاست جمهوری، موقفگیری های داشته اند. اما ورزشکاران چه موقفی در بارۀ انتخابات دارند؟

برخی از ملی پوشان افغان به این باور اند که ورزش الگوی وحدت ملی در افغانستان است و حکومت آینده باید در راستای رشد آن اقدامات جدی را به خرج دهد.

اما برخلاف سایر کشورها که ستاره های هنر و ورزش از نامزدان مورد نظر شان به صورت علنی حمایت می کنند، انتخابات در افغانستان یک مبحث کاملاً سیاسی باقیمانده و هنرمندان و ورزشکاران به گونۀ ترجیح داده اند تا از آن فاصله داشته باشند.

اگر چه شماری از نامزدان در دور نخست انتخابات، در اعلانات تجارتی شان از تصاویر پیروزی های ورزشی ملی پوشان افغانستان استفاده کردند، اما برخی از ورزشکاران نخبه مانند حمید یوسفزی، دروازه بان تیم ملی فوتبال افغانستان می گوید که حتا در دور دوم انتخابات نیز برای پیشرفت و اعتلای ورزش در افغانستان هیچ برنامۀ مشخصی را از نامزدان دریافت نکرده است.

آقای یوسفزی می گوید "وقتی صحبت های کاندید ها را می دیدیم، با خود می گفتیم شاید از ورزشکاران صحبتی برانند اما هیچ چیزی نگفتند. انتظار داریم نامزدان در عرصۀ ورزش نیز توجهی ویژۀ مبذول دارند."

دروازه بان تیم ملی افغانستان می افزاید که با توجه به دست آورد های ورزشی که ورزشکاران برای افغانستان به ارمغان آورده اند، بر برندۀ انتخابات ریاست جمهوری است تا برنامه های کوتاه مدت و دراز مدتی را در عرصه ورزش روی دست گیرد.

روح الله نیکپا، نخستین مدال آور رقابت های المپیک بیجنگ و لندن نیز با آقای یوسفزی هم نظر بوده می گوید که از مبارزات انتخاباتی نامزدان در هر دو دور انتخابات، به گونه یی روشن شد که آنان تا هنوز هم به ورزش اهمیت قایل نیستند.

آقای نیکپا به رادیوآشنا گفت تا حد امکان – به عنوان یک ورزشکار- مردم را برای رفتن به پای صندوق های رای تشویق کرده است ولی تصمیم گیرندۀ نهایی مردم خواهند بود.

نیکپا می افزاید "نقش ورزش با سیاست بسیار فرق دارد. راه ورزشکاران از راه افراد عادی و سیاستمدار متفاوت است. تا جاییکه به ما مربوط می شود مردم را تشویق کردیم تا باز هم به پای صندوق های رای رفته و در انتخابات سهیم گردند، اما تصمیم گیرندۀ نهایی خود مردم خواهند بود."

نگرانی های امنیتی و قومی

هر چند، چهره های شناخته شدۀ سایر کشور ها، در عرصه های سیاسی و اجتماعی سهیم شده و برای حمایت از یک حزب و یا هم نامزد مشخص، گام بر میدارند اما ورزشکاران افغان دلایل مختلفی را در عدم اشتراک مستقیم آنان در روند سیاسی افغانستان بیان می دارند.

حمید یوسفزی می گوید که نگرانی های امنیتی سبب شده تا ورزشکارانِ همچو وی، حمایت شان را از یک نامزد مشخص اعلام نکند.

آقای یوسفزی می گوید که وضعیت افغانستان "به هیچ کسی اجازه نمی دهد طرفداری خود را از یک کاندید مشخص اعلام کند."

تعدادی از ورزشکاران تیم ملی فوتبال افغانستان در نخستین مناظرۀ تلویزیونی کاندیدان دور نخست انتخابات شرکت کرده بودند. حمید یوسفزی آن شب را به خاطر آورده می گوید که "هرچند اشتراک ما جنبۀ تشویقی داشت اما صحبت های زیادی به دنبال آن صورت گرفت.
ما ورزشکاران در میان مردم رفت و آمد می کنیم لذا نمی توانیم از کاندید مشخصی حمایت کنیم."

اما، سیر بهادرزاده، قهرمان رقابت های رزمی آزاد گرایش های قومی و زبانی مردم افغانستان را دلیل عدم اعلام طرفداری از کاندید مشخص عنوان می کند.

آقای بهادر زاده می گوید ازینکه در داخل افغانستان نیست و نمی تواند رای دهد، متاسف است اما اگر در افغانستان هم می بود طرفداری اش را "از کاندید مشخص اعلام نمی کردم."
سیربهادر زاده می گوید "متاسفانه تا هنوز هم تعصبات قومی و زبانی در افغانستان وجود دارد اما اگر جوانان می خواهند که آیندۀ این کشور در دست آنان و روشنفکران باشد، باید خود شان در انتخابات سهیم شده و به کاندید مورد توجه شان رای دهند."

باوجود تلاش های زیاد ما، هیچ یک از اعضای بورد کرکت افغانستان حاضر نشد تا موقف و یا هم دیدگاه شان را در قبال انتخابات پیشرو با رادیوآشنا شریک سازد.

با وصف شکایات ورزشکاران نخبۀ افغان مبنی بر نبود یک پالیسی مشخص برای رشد ورزش در برنامه های کاری نامزدان ریاست جمهوری، اکثریت آنان به این باور اند که ورزشکاران مانند سایر جوانان نقش اساسی در تعین سرنوشت خود و کشورشان داشته و می توانند با رفتن به پای صندوق های رای، ارادۀ ملی خود را تمثیل کنند.
XS
SM
MD
LG