لینک های دسترسی

Breaking News

کابل و نهال‌هایی که بزرگ ناشده خشک می‌شوند


هر سال در اوایل فصل بهار برنامه‌های نهال‌شانی در کابل و سایر شهرهای افغانستان برگزار می‌شود؛ اما این نهال‌ها به دلیل عدم مراقبت لازم خشک می شوند و از بین می‌روند.

شماری از ساکنان می‌گویند که مسوولین شاروالی کابل در این زمینه توجه لازم به خرج نمی‌دهند.

عبدالرحمن، از ساکنان شهر کابل به صدای امریکاگفت "ماه‌ها تیر می‎‌شود (می‌گذرد)، اما شاروالی یک دفعه آب رسانی نمی‌کند، یک دفعه نمی‌آید که ببیند این نهال‌ها سبز شده، ریشه کرده یا نه."

اما محسن فقیری، از دیگر باشندگان کابل می‌گوید که مردم نیز لازم است در حفظ و مراقبت از نهال‌ها توجه کرده و با شاروالی همکاری کنند.

او می‌گوید "بارها دیده‌ام که اطفال نهال‌های تازه غرس شده را تکان داده‌، شکسته و آن نهال سبز نشده و از بین رفته است. والدین به اطفال خود نمی‌گویند که به نهال‌های که غرس شده، دست نزنند."

نجیب الله الکوزی، رئیس سرسبزی شاروالی کابل به صدای امریکا گفت که فرهنگ حفاظت از مکان‌های سبز در کابل در میان مردم تقویت نشده و مردم در پارک‌ها، شاخه‌های درخت‌ها را شکسته و یا سبزه‌ها را تخریب می‌کنند.

کمپاین‌های خودسرانۀ نهال شانی

مسوولان شاروالی کابل می‌گویند اکثر برنامه‌های نهال شانی بدون هماهنگی شاروالی انجام شده و در هنگام غرس نهال، به امکانات حفاظت و مراقبت و محل مناسب غرس نهال توجه نمی شود.

آقای الکوزی گفت که در این کمپاین‌ها، نهال‌ها در تپه‌ها و جاهایی صعب العبور غرس شده که امکان مراقبت و حفاظت آن وجود نداشته، به همین دلیل بخش زیادی از این نهال‌ها از بین می‌رود.

به گفته آقای الکوزی، یک نهال بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ افغانی قیمت دارد، اما هزینۀ مراقبت آن سالانه بیش از ۳۰۰۰ افغانی می‌رسد که به باور او، این هزینه‌ها در برنامه‌های اولیۀ نهال‌شانی در نظر گرفته نمی‌شود.

مشکل مالی

آقای الکوزی می‌گوید که مشکلات مالی و کمبود کارمند و تجهیزات یکی از چالش‌ها بر سر حفظ و مراقبت از نهال‌های شهر کابل است.

او می‌گوید که کمتر از سی درصد شهروندان کابل پول صفایی خانه های خود را می‌پردازند. آقای الکوزی به شکل مشخص به ناحیه دوازدهم شهر کابل اشاره کرد که به گفتۀ او، کمتر از دو درصد صفایی خود را پرداخت کرده ‌اند؛ موضوعی که عواید شاروالی را کاهش داده و امکان خرید تجهیزات و فراهم کردن امکانات برای حفاظت از نهال‌ها را از آنها می‌گیرد.

مکان های مشخص برای غرس نهال ها

آقای الکوزی به صدای امریکا گفت که برای سال نو خورشیدی، دو صد هکتار زمین در ۲۲ ناحیۀ شهر کابل برای نهال شانی مشخص شده که ظرفیت غرس یک میلیون نهال را دارد.

XS
SM
MD
LG