لینک های دسترسی

Breaking News

نرم افزار جاسوسی و پیگرد دارندگان تیلفون های هوشمند


نرم افزار های جاسوسی حقوق دارندگان تیلفون های هوشمند را با خطر مواجه می کند
نرم افزار های جاسوسی حقوق دارندگان تیلفون های هوشمند را با خطر مواجه می کند

حکومت های سراسر جهان با استفاده از نرم افزار های نظارتی، تیلفون های هوشمند افراد را مورد نظارت قرار می دهند.

به گفتۀ گروه از کارشناسان امنیتی و آزادی های مدنی، حکومت های جهان با استفاده از این نوع نرم افزار ها از یک سو به ایمیل های افراد دسترسی پیدا می کنند و از سوی دیگر محل رفت و آمد آنان را پیگرد می کنند.

استفاده از این نوع نرم افزار های جاسوسی در حالی افزایش یافته است که وسایل ارتباطی برقی نسبت به گذشته، بیشتر رمز گذاری شده است و این وضعیت برای حکومت های که می خواهند افراد را مورد پیگرد قرار بدهند، آزار دهنده بوده است.

شرکت های خصوصی از چندین سال به این سو این نوع نرم افزار های پیشرفته را به فروش رسانده اند. این نرم افزار ها به گونۀ طراحی شده است که در قدم اول، یک پیام همراه با یک لینک را به تیلفون های هوشمند افراد ارسال می کند. زمانیکه فرد لینک را باز می کند، تیلفون هوشمند وی ملوث و آلوده می شود. به این ترتیب، شخص ثالث قادر می شود تا به ایمیل های دارندۀ تیلفون هوشمند دسترسی پیدا کند؛ آواز وی را بشنود و در نهایت محل رفت و آمد وی را مورد پیگرد قرار بدهد.

شرکت های خصوصی که این نوع نرم افزار های جاسوسی را به صورت اختصاصی به حکومت ها به فروش می رساند، تاکید می کنند که این نوع نرم افزار ها فقط به گونۀ قانونی مورد استفاده قرار بگیرد.

اما پژوهشگران بخش امنیتی و گروه های آزادی های مدنی ادعا می کنند که برخی از حکومت ها با استفاده از این نوع نرم افزار ها، فعالیت فعالان حقوق بشر، ژورنالستان و سایر افراد را نیز مورد پیگرد قرار می دهند.

​مایک موری، معاون استخبارات امنیتی یک شرکت موبایل موسوم به “Lookout” واقع در شهر سان فرانسیسکو، کالیفرنیا ، می گوید که در سال های اخیر، فروش نرم افزار های که به نام "راهگیری قانونی" یاد می شود، در مارکیت ها رو به افزایش بوده است.

به گفتۀ آقای موری، کشور های قادر نیستند نرم افزار های جاسوسی را خود تولید کنند، حال چنین نرم افزار های بی نهایت پیچیده را خریداری می کنند.

آقای موری می گوید که حکومت ها به خاطر دسترسی به چنین نرم افزار ها بسیار هیجان زده اند، زیرا همیشه آرزو داشتند به چنین وسیله دسترسی داشته باشند و حال دارند.

به گفتۀ آقای موری، شرکت Lookout که نرم افزار های امنیتی را تولید می کند، ماهانه معلومات بیش از ۱۰۰ میلیون تیلفون را از ۱۵۰ کشور های جهان به دست میاورد.

ایوا گالپرین، رئیس امنیت سایبری در بنیاد مرزهای الکترونیکی، می گویدکه فروش این نرم افزار ها محدود به چند کشور است. اما حال که قیمت این نوع نرم افزار ها کاهش یافته است، کشور ها می توانند با پرداخت چند صد هزار دالر، عین ظرفیت را به دست بیاورند.

XS
SM
MD
LG