لینک های دسترسی

Breaking News

ناتو: هیچ تضمینی برای موفقیت مذاکرات صلح افغانستان وجود ندارد 


ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو گفته است که هیچ تضمینی برای موفقیت مذاکرات صلح افغانستان وجود ندارد، اما روند جاری گفتگوها میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان را یگانه راه برای رسیدن به صلح در افغانستان خوانده است.

منشی عمومی ناتو همچنین گفته است که هرگونه تصمیم، چه خروج قوای خارجی از افغانستان یا هم ادامۀ حضور آنان در آن کشوری خطراتی را در پی دارد.

او گفت که در صورت خروج خطر مبدل شدن افغانستان به لانۀ امن دهشت افگنان و از دست رفتن دستآوردها در زمینۀ مبارزه با تروریزم بین‌المللی متصور است و در صورت ادامۀ حضور آنان نیز جنگ و خشونت ادامه یافته و ناتو درگیر یک جنگ درازمدت خواهد بود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده دستور داده است که تا ۱۵ جنوری ۲۰۲۱کم و بیش ۲۰۰۰ نظامی امریکایی از افغانستان بیرون شود و حضور نظامی امریکا در آن کشور به ۲۵۰۰ نفر کاهش یابد.

سرمنشی ناتو گفته است که در ماه فبروری با حکومت جو بایدن، رییس جمهور منتخب ایالات متحده در مورد افغانستان بحث و تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

آقای ستولتنبرگ در مصاحبه با خبرگزاری عامۀ آلمان گفت: "این یک روند شکنند صلح است. هیچ تضمین موفقیت وجود ندارد. اما گفتگوها میان حکومت افغانستان و طالبان در دوحه یگانه راه برای صلح است و ناتو قویاً از این تلاش‌ها حمایت می‌کند."

مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه ثمرۀ توافقنامۀ امریکا-طالبان است که در اواخر فبروری سال روان در دوحه امضا شد. در این توافقنامه آمده است که نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ به گونۀ کامل از افغانستان بیرون شوند.

طالبان در این توافقنامه تعهد کرده اند که خشونت را کاهش داده و از ورای مذاکرات بین‌الافغانی برای تامین صلح و آتش‌بس پایدار در افغانستان تلاش خواهند کرد.

اما مقام‌های افغان مدعی اند که پس از امضای توافقنامۀ دوحه میان طالبان و امریکا، خشونت گروه طالبان، به ویژه کشتارهای هدفمند آن گروه افزایش یافته است که بیشتر قربانیان آن خبرنگاران، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر اند.

وزیر امور داخله و رییس عمومی امنیت ملی افغانستان گفته اند که پس از امضای توافقنامۀ دوحه، گروه طالبان "کاروان عبیده" را به هدف کشتار هدفمند خبرنگاران، اعضای جامعه مدنی و فعالان سیاسی و اجتماعی توسط ایجاد کرده اند.

XS
SM
MD
LG