لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان آزمایشات بکارت دختران را متوقف کند


۶۰۰ زن و دختر در افغانستان به اتهام جرایم اخلاقی زندان اند
۶۰۰ زن و دختر در افغانستان به اتهام جرایم اخلاقی زندان اند
دیده بان حقوق بشر، سازمان جهانی حمایت از حقوق بشر مستقر در نیویارک از دولت افغانستان خواسته است تا آزمایشات بکارت دختران، که بمنظور تثبیت جرایم اخلاقی انجام میابد، را متوقف سازد.

این سازمان گفته است که آزمایشات بکارت، که بیشتر به درخواست پولیس صورت می گیرد، بطور ظالمانه و غیرانسانی اجرا می گردد.

فیلن کاین، معاون بخش آسیایی دیده بان حقوق بشر به روز سه شنبه در کابل گفت "آزمایش بکارت یک آزمایش نیست، بلکه یک معاینه یا کار ناپسند است که حقوق زنانی که این آزمایش بالایشان انجام می شود، را نقض می کند."

روابط جنسی بدون نکاح در افغانستان نامشروع و جرم پنداشته می شود و پولیس برای تثبیت آن دختران و زنان را برای آزمایش به طب عدلی میفرستد.

دیده بان حقوق بشر شمار دخترانی که در افغانستان مجبور به دادن آزمایش بکارت شده اند را مشخص نساخته اما گفته است که این آزمایشات در بسیاری از کشورهای جهان غیرقانونی است چون صحت و شخصیت دختران را، شدیداً زیان می رساند.

نبود صراحت قانونی

سید محمد یوسف حلیم، معین وزارت عدلیه افغانستان به رادیو آشنا گفت در قوانین افغانستان در باره آزمایشات بکارت، صراحت وجود ندارد.

آقای حلیم گفت "در قوانین افغانستان در باره اینکه این آزمایشات انجام نشود، ممانعتی وجود ندارد."

به گفته این مقام افغان آزمایشات بکارت دختران بیشتر بر اساس تصمیم مراجع انفاذ قانون انجام می شود تا چگونگی یک جرم، روشن شود. "بر استناد این آزمایشات مراجع عدلی و قضایی می توانند که تصمیم بگیرند."

دیده بان حقوق بشر می گوید در زمان حاضر حدود ۶۰۰ زن و دختر افغان به اتهام ارتکاب جرایم اخلاقی در زندان بسر می برند. این سازمان گزارش داده است که این شما در مقایسه با یک و نیم سال پیش، پنجاه در صد افزایش را نشان می دهد.
XS
SM
MD
LG