لینک های دسترسی

Breaking News

توت زمینی می‌تواند بدیلی برای کشت کوکنار باشد؟


توت زمینی می‌تواند بدیلی برای کشت کوکنار باشد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00

شرح بیشتر را در این گزارش دنبال کنید.

رضا دهقان٬ سرمایه گذار جوان هراتی​ با ایجاد یک فارم کشت توت زمینی در ولایت هرات، در تلاش جلب توجه دهقانان به بدیل جدید برای مواد مخدر است.

این نخستین فارم کشت توت زمینی به شکل معیاری در ولایت هرات است که زمینه کار را برای نزدیک به هفتاد نفر فراهم کرده است.

رضا دهقان کشت توت زمینی را پردرآمد می داند و می گوید هدف او از ترویج کشت توت زمینی، جایگزین ساختن آن با مواد مخدر است.

رضا می گوید که در صورت حمایت از سوی حکومت افغانستان، می تواند این کشت را گسترش داده و در کنار فراهم کردن زمینه کار برای ده ها دهقان٬ محصولات خود را به بیرون از کشور نیز صادر کند.

او به صدای امریکا گفت: "امسال ما توانستیم با تولید انبوه‌، جلو واردات این میوه از کشور ایران را بگیریم. بازار دست ما است و یک بازار عمده که ولایات مرکزی از کشور پاکستان وارد می کنند با برنامه هایی که من روی دست دارم به همکاری وزارت زراعت بتوانم این را عملی کنم٬ می توانیم در ظرف یکی دو سال آینده واردات از کشور پاکستان را نیز جلوگیری کنیم."

عبدالرسول، یکی از دهقانان هرات که در گذشته مواد مخدر نیز کشت کرده می گوید که توت زمینی در مقایسه با کوکنار سود قابل ملاحظه ای دارد و اگر حکومت زمینه رشد کشت های بدیل را فراهم کند، هیچ دهقانی حاضر به کشت مواد مخدر نیست.

این کشت جدید همچنان توانسته زمینه کار برای شماری از زنان فراهم سازد که مواد مخدر در گذشته شماری از اعضای فامیل شان را به تباهی کشانده است.

عبدالصبور رحمانی، رییس زراعت هرات نیز توت زمینی را بدیل مناسب برای مواد مخدر خوانده می گوید که در حال حاضر بیش از ۳۰ جریب زمین در این ولایت زیر کشت توت زمینی است که آینده خوبی را برای دهقانان رقم میزند.

در جریان سال های اخیر تلاش های زیادی برای ترویج کشت های بدیل مواد مخدر در ولایت هرات صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به کشت گیاهانی چون زعفران، آلورا٬ میوه و سبزیجات گلخانه ای اشاره کرد.

XS
SM
MD
LG