لینک های دسترسی

Breaking News

اعتصاب صدها متعلم در ولسوالی اشترلی دایکندی


آرشیف: شاگردان مکتب در ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی
آرشیف: شاگردان مکتب در ولسوالی اشترلی ولایت دایکندی

شاگردان مکاتب اشترلی در پی آنچه اختطاف یک معلم زن گفته شده است، به رسم اعتراض به مکتب نمی‌روند.

این شاگردان در نامه‌ای از نهادهای امنیتی خواسته‌ اند تا زمانی که امنیت دانش‌آموزان دختر و آموزگاران زن در آن ولسوالی تأمین نشود، به درس حاضر نمی‌شوند.

حسین‌داد عالمی‌زاده، معاون تدریسی ‌و سرپرست ریاست معارف ولایت دایکندی نیز این خبر را تأیید کرد.

سرپرست ریاست معارف دایکندی می‌افزاید"معلم منیژه در مکتب متوسطۀ جنگان ولسوالی اشترلی بود که توسط افراد مسلح غیرمسؤول اختطاف شده و تمام شاگردان ولسوالی اشترلی اعتصاب کرده و گفته اند در صورتی که امنیت ما تأمین نشود ما مکتب نمی‌رویم".

سهراب‌علی اعتمادی، عضو شورای ولایتی دایکندی گفت که به شمول حدود ۴۰۰ دانش‌آموز مکتب جنگان، شماری از متعلمین دختر نیز در سایر مکاتب آن ولسوالی اعتصاب کرده و خواستار رهایی آن معلم زن و تأمین امنیت شاگردان و معلمین مکاتب دایکندی شده اند.

این عضو شورای ولایتی دایکندی، از عملکرد نهادهای امنیتی انتقاد کرد: "حکومت وبخش‌های امنیتی در ولسوالی اشترلی دایکندی ضعیف است و توان مقابله با افراد مسلح غیر مسئوول را ندارد و این افراد مسلح همواره خود سری می‌کنند".

به باور آقای اعتمادی، ربوده‌شدن این معلم زن، روی حضور دانش‌آموزان دختر در مکاتب آن ولایت تأثیرات منفی خواهد گذاشت و به همین دلیل، پس از این رویداد، برخی خانواده‌ها مانع رفتن دختران شان به مکتب شده اند.

اما جنرال غلام‌سخی غفوری، قوماندان امنیه ولایت دایکندی گفت که معلم منیژه اختطاف نشده؛ بلکه یک رابطۀ عاطفی سبب شده است که با فرد دلخواهش فرار کند.

فرمانده امنیه دایکندی می‌افزاید"این معلم بر اساس رضایت خودش با یک فرد رفته و فعلآ ولسوال اشترلی با یک هیأت توظیف شده است که راه بیرون رفت برای این قضیه پیدا کنند".

اشترلی از ولسوالی‌های ناامن دایکندی است که گروه‌های مسلح غیرمسؤول در آن فعالیت گسترده دارند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG