لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری شدید در ولسوالی جانی‌خیل پکتیا جریان دارد


مقام‌ها گفته اند که طالبان از دو روز گذشته حملات تهاجمی شان بر ولسوالی جانی‌خیل آغاز کرده اند
مقام‌ها گفته اند که طالبان از دو روز گذشته حملات تهاجمی شان بر ولسوالی جانی‌خیل آغاز کرده اند

گروه طالبان ادعای تصرف ولسوالی جانی‌خیل پکتیا را کرده اند؛ اما نهادهای امنیتی افغانستان با رد این ادعا گفته اند که تلاش‌ها برای سرکوب هراس‌افگنان در آن ولسوالی جریان دارد.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در یک نشست خبری روز سه شنبه در کابل گفت که پولیس در ولسوالی جانی‌خیل از ساحات اصلی بیجا شده و در نزدیکی آن ولسوالی نیروهای اردوی ملی حضور دارند.

به گفتۀ وی، جابه‌جایی پولیس به خاطر جلوگیری از تلفات صورت گرفته و اکنون پولیس با قوت‌های اردوی ملی یکجا شده است.

آقای وزیری افزود "قوماندان قول اردو در ساحه است، قطعات را ترتیب و تنظیم کرده، انشاالله به زودی و کمترین فرصت مشکل جانی‌خیل رفع می‌شود و دوباره قطعات ما در جانی‌خیل داخل می‌شوند".

از سوی دیگر، وزارت داخلۀ افغانستان، "سقوط کامل" ولسوالی جانی‌خیل پکتیا را به دست جنگجویان طالب تکذیب کرد و با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان اکنون در نقاط حاکم در ولسوالی جانی‌خیل مستقر اند.

خبرنامۀ این وزارت گفته است"نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در حال حاضر در نقاط حاکم در ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا و پوسته‌های نمبر ۴ و نمبر ۵ در حال نبرد با هراس‌افگنان طالب هستند".

این وزارت همچنان گفته است که در این درگیری هنوز نیروهای امنیتی کشته و زخمی نداشته و نیروهای کمکی نیز به ساحه اعزام شده اند.

مقام‌های محلی در پکتیا گفته اند که صدها جنگجوی طالبان از دو روز گذشته حملات تهاجمی شان را بر ولسوالی جانی‌خیل آغاز کرده اند.

عبدالله حسرت، سخنگوی والی پکتیا به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که جنگجویان خارجی نیز در بین مهاجمین حضور دارند که حملات شان را بر پوسته‌های امنیتی اطراف مقام ولسوالی و قوماندانی امنیه آغاز کرده اند.

به گفتۀ وی، جنگ شدید هم اکنون در ساحه جریان دارد و هنوز از تلفات طرفین گزارشی به آنان نرسیده است.

سردار ولی تبسم، سخنگوی پولیس پکتیا به صدای امریکا گفت، درخواست اعزام نیروهای هوایی را به ساحه کرده اند تا محاصرۀ طالبان را بشکنند.

از سوی دیگر، مردم محل و طالبان گفته اند که پس از دو روز نبرد شدید، مقام ولسوالی، قوماندانی امنیه و پوسته‌های اطراف را صبح امروز آن گروه تصرف کرده است.

طالبان با نشر خبرنامه‌ای مدعی شده اند که در جریان آن درگیری، ده‌ها نیروی امنیتی افغان را کشته، اسلحه و مهمات شان را به دست آورده اند.

طالبان، کشته‌شدن شماری از جنگجویان شان را نیز تأیید کرده اند.

جانی‌خیل، یک ولسوالی کوهستانی است که در شرق پکتیا موقعیت دارد. سال گذشته نیز طالبان آن ولسوالی را تصرف کرده بودند؛ اما پس از چندی در نتیجۀ عملیات نظامی حکومت، دوباره به کنترول دولت درآمد.

XS
SM
MD
LG