لینک های دسترسی

Breaking News

طرف‌های درگیر در سودان به آتش‌بس ۷۲ ساعته توافق کردند


پس از تشدید درگیری‌ها در سودان، طرف‌های متخاصم روز شنبه ۱۷ جون (۲۷ جوزا) با میانجیگری ایالات متحده و عربستان سعودی به آتش‌بس ۷۲ ساعته توافق کردند.

وزارت خارجهٔ عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: "عربستان سعودی و ایالات متحدهٔ امریکا موافقت نمایندگان نیروهای مسلح سودان و گروه واکنش حمایت سریع برای آتش‌بس ۷۲ ساعته را در سراسر سودان اعلام می‌کند."

براساس این اعلامیه، قرار است آتش‌بس ساعت شش صبح به وقت محل آغاز شود.

در بیانیهٔ مشترک آمده است: "طرفین توافق کردند که در طول آتش بس، از تحرکات ممنوعه، حملات، استفاده از طیاره یا طیاره‌های بدون سرنشین، حملات توپخانه‌ای، تقویت مواضع، تدارکات مجدد نیروها و از پیشروی نظامی خودداری کنند."

وزارت خارجه عربستان گفته است که آنها همچنین توافق کردند که زمینهٔ رفت و آمد آزاد و ارسال کمک‌های بشردوستانه را در سرتاسر سودان فراهم کنند.

جنگ میان دو جنرال سودانی - عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع - که وارد سومین ماه شد، افزون بر تلفات سنگین جانی، سبب قطع خدمات ابتدایی، ایجاد فضای بی‌قانونی و آواره شدن بیش از ۲.۲ میلیون نفر شده است.

تاکنون طرف‌های درگیر چندین‌بار به آتش‌بس موقت و چند روزه توافق کرده اند که در برخی موارد به آنها پابند نبوده اند. با در نظر داشت به تخطی‌ از تعهدات آتش‌بس قبلی، واضح نیست که آیا جناح‌های درگیر این بار آتش‌بس را رعایت کنند یا نه.

اعلان آتش‌بس در حالی صورت می‌گیرد که خرطوم، پایتخت سودان روز شنبه ۱۷ جون شاهد حملات هوایی گسترده‌ای بود که منجر به کشته شدن ۱۷ غیرنظامی از جمله پنج کودک و زخمی شدن صدها نفر شد.

درگیری‌ها در سودان پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

وزارت صحت سودان گفته است که در این درگیری‌ها بیش از سه هزار نفر کشته و بیش از شش هزار نفر زخمی شده اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۵ میلیون نفر – بیش از نصف جمعیت سودان – ضرورت فوری به کمک‌های بشری و محافظت دارند.

XS
SM
MD
LG