لینک های دسترسی

Breaking News

حمله‌ شبه نظامیان در سودان دست‌کم ۱۰ کشته برجا گذاشت


خرطوم، پایتخت سودان‌‌‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
خرطوم، پایتخت سودان‌‌‌ (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

فعالان ''کمیتهٔ مقاومت" در سودان روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) گزارش دادند که در نتیجهٔ حملهٔ شبه نظامیان بالای منطقهٔ جبل اولیا واقع در جنوب خرطوم، پایتخت سودان، دست‌کم ۱۰ نفر کشته شدند.

کمیتهٔ مقاومت یکی از چندین گروهی است که در گذشته اعتراضاتی به حمایت از دموکراسی را در سودان سازماندهی می‌کرد، اما پس از آغاز درگیری‌ها میان اردو و شبه نظامیان آن کشور،‌ این گروه به آنعده از مردم در سودان کمک می‌‌کند که در درگیر‌ی‌ها گیر مانده اند.

درگیری‌های مسلحانه درماه اپریل میان نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده اردوی سودان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع آغاز شد.

در شش ماه درگیری‌های مسلحانه، بیشترین خشونت‌ها در خرطوم و دارفور واقع در غرب پایتخت سودان متمرکز بوده است.

پروژه آمار مکان و رویداد درگیری مسلحانه (ACLED) گزارش داده است که شمار کشته شدگان درگیری‌های مسلحانه از آغاز تا روز جمعه ششم ماه اکتوبر به بیش از ۹۰۰۰ نفر رسیده است. این آمار، یک رقم محافظه‌کارانه است و احتمال می‌رود که شمار کشته شدگان بیشتر از آن باشد.

در هفته‌های اخیر، احتمال درگیری بیشتر، مصوونیت مناطق آسیب پذیر جنوب سودان را تهدید می‌کند، جاییکه بیش از ۳۶۶ هزار نفر از ولایت الجزیره واقع در جنوب پایتخت، به آنجا پناه برده اند.

در خرطوم، پایتخت سودان که میلیون‌ها نفر جمعیت در درگیری‌ها گیر مانده اند، از آغاز جنگ تا حالا حتا یک روز هم بدون درگیری نبوده است.

این درگیری‌ها سبب بی‌جا شدن ۴.۳ میلیون نفر در داخل سودان شده است. بر اساس آمار سازمان ملل متحد، در این مدت ۱.۲ میلیون جمعیت سودان مجبور به ترک کشور شان شده اند.

کشورهای غربی، شبه‌نظامیان واکنش حمایت سریع و ملیشه‌های متحد آنرا به کشتار بر اساس قومیت در منطقهٔ دارفور متهم کرده اند. در عین حال، محکمهٔ بین المللی جرایم تحقیقات جدید را در خصوص این جرایم جنگی آغاز کرده است.

اردوی این کشور نیز متهم به ظلم و تعدی و کشتار غیرنظامیان است،‌ به شمول حملهٔ هوایی هشتم جولای که در آن در حدود ۲۴ غیرنظامی کشته شدند.

بر اساس گزارش ملل متحد، از جمله جمعیت ۴۸ میلیونی سودان،‌ ۵۰ درصد نفوس آن وابسته به کمک‌های بشری استند.

گروه

XS
SM
MD
LG