لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ داعش در نوروز کابل ۳۳ نفر را کشت


شمار تلفات جانی حمله انتحاری در نخستین روز سال ۱۳۹۷ در کابل به ۳۳ نفر رسید.

این حمله ظهر روز چهارشنبه در سرک عمومی پوهنتون کابل، در مقابل شفاخانه علی‌آباد به وقوع پیوست.

وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که در این رویداد ۶۵ نفر مجروح شده است.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت، مهاجم مواد انفجاری همراهش را در بین دسته‌های از مردم که می‌خواستند به سوی مراسم جشن نوروز به کارته سخی بروند، منفجر ساخت.

به گفتۀ جنرال داوود امین، فرمانده امنیه کابل، تحقیقات در مورد اینکه چگونه مهاجم توانسته است از پوسته امنیتی عبور کند آغاز شده است و هر آن کسی که در کارش غفلت کرده باشد، مجازات خواهد شد.

گروه داعش مسؤولیت این حمله را بر دوش گرفته است.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفت که کودکان و زنان نیز در بین قربانیان شامل می‌باشند.

معلومات قبلی

محل رویداد در نزدیکی کارته سخی موقعیت دارد، جایی که امروز مراسم جشن نوروز برگزار شده بود.

این نخستین حملۀ انتحاری در سال ۱۳۹۷ خورشیدی در شهر کابل است. این حمله در حالی صورت می‌گیرد که مردم دسته دسته برای شرکت در مراسم جشن نوروز و تفریح به سوی کارته سخی روان بودند.

روز گذشته وزارت داخله اطمینان داد که تمامی تدابیر شدید امنیتی برای برگزاری جشن نوروز در کابل و ولایات گرفته شده است.

پولیس کابل تایید کرد که ظهر امروز حمله‌ای انتحاری در مقابل شفاخانه علی‌آباد در نزدیکی کارته سخی از مربوطات حوزه سوم امنیتی کابل به وقوع پیوست که تلفاتی نیز در پی داشته است.

بصیر مجاهد، سخنگوی پولیس کابل به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، مهاجم می‌خواست که به سوی مراسم جشن نوروز به کارتۀ سخی برود، اما نتوانست خود را به آنجا برساند.

او گفت "انفجار ناشی از یک فرد انتحارکننده بوده که پیاده بوده و می‌خواست محفلی که در کارته سخی بود، به آنجا برود، چون در مسیر چک پاینت‌ها بیشتر بوده، در مقابل شفاخانه علی‌آباد در سرک خود را انفجار داده، یک مقدار تلفات هم دارد".

اما آقای مجاهد، در مورد شمار کشته‌ها و زخمیان این حملۀ انتحاری جزئیات نداد.

در همین حال، داکتر وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، بر اساس گزارش‌های اولیه دو کشته و دو زخمی از محل رویداد به شفاخانه‌های‌ کابل منتقل شده اند.

واکنش ها

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، با نشر اعلامیه ای، حمله مرگبار چهار شنبه در کابل را محکوم کرد و آنرا "جنایت ضد بشری" دانست.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان، نیز با نشر یک اعلامیه حملۀ کابل را محکوم کرد و گفت که "طالبان٬ داعش و گروه‌های دهشت‌افگن بار دیگر در نخستین روز سال‌نو٬‌ نو روز و تجلیل از بهار٬ با حمله بر شهروندان ملکی در جاده‌ی دانشگاه کابل مرتکب جنایت ضدبشری و قتل عام مردم بی‌گناه شدند."

استیفن دوژغیک سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، نیز حملۀ چهارشنبه در کابل را محکوم کرد و خواهان "به عدالت کشاندن" کسانی شد که این حمله را سازماندهی کرده اند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد ضمن نکوهش این حمله، خواستار به عدالت کشاندن عاملین آن شد.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه ملل متحد برای افغانستان حمله انتحاری کابل در نخستین روز سال ۱۳۹۷ را نکوهش کرد و گفت که انجام همچو حملات تحت هیچ شرایطی توجیه پذیر نیست.

جان بس، سفیر امریکا در کابل این حمله را "شرم آور" خواند و ابراز امیدواری کرد که افغان ها بزودی خواهند توانست در صلح زندگی کنند.

شورای امنیت ملل متحد نیز شام چهارشنبه به وقت نیویارک، حملۀ مرگبار نوروز کابل را تقبیح کرده ضمن ابراز تسلیت به خانواده های قربانیان، دهشت افگنی را به هر شکل آن که باشد "جدی ترین خطر به صلح و امنیت بین المللی" عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG