لینک های دسترسی

Breaking News

پانزده کشته و ۶۰ زخمی در حملۀ انتحاری کابل


شماری از زخمیان حملۀ انتحاری روز شنبه در کابل حین تداوی در یکی از شفاخانه های شهر کابل
شماری از زخمیان حملۀ انتحاری روز شنبه در کابل حین تداوی در یکی از شفاخانه های شهر کابل

وزارت داخلۀ افغانستان می گوید که در حملۀ انتحاری روز شنبه در کابل حد اقل ۱۵ نفر به شمول هشت پولیس کشته و ۶۰ نفر دیگر زخمی شده است.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، می گوید که فرد انتحار کننده قبل از اینکه خود را به یکی از مراکز رای دهی در ناحیه هفدم شهر کابل برساند، واسکت انتحاری خود را منفجر ساخت. در میان افراد زخمی شده، پرسونل امنیتی نیز شامل است.

یک مقام وزارت صحت عامۀ افغاسنتان گفته است که شماری از زخمی های این حمله به شفاخانه های شهر کابل انتقال یافته اند.

حملۀ انتحاری در شهر کابل در حالی رخ داده است که ۷۰ هزار منسوب نظامی افغان در کابل و ولایت‌های افغانستان برای تامین امنیت انتخابات توظیف شده است.

تا حال هیچ گروهی مسوولیت این حملۀ مرگبار را بر عهده نگرفته، اما گروه طالبان قبل از برگزاری انتخابات تهدید کرده بود که روند انتخابات را مختل خواهد کرد و نیرو های امنیتی افغان را که در تامین امنیت انتخاب ولسی جرگه سهم می گیرند، هدف قرار خواهد داد.

در روز های اخیر، طالبان از طریق نشر اعلامیه های متعدد به مردم افغانستان هشدار داد تا در روند انتخابات که به گفتۀ آنان از "سوی خارجی های تحمیل" شده است، شرکت نکنند، زیرا آن گروه پلان دارد تا مراکز رای دهی را آماج حملات قرار بدهد.

شمار تلفات

در همین حال، ویس احمد برمک، وزیر داخلۀ افغانستان، در مصاحبه ای با تلویزیون طلوع گفته است که تا ساعت چهار پس از چاشت شنبه، مجموعاً ۱۹۲ حملۀ "کوچک و بزرگ" بر مراکز رای دهی و پوسته های امنیتی در سراسر افغانستان صورت گرفته است—در حالیکه به گفتۀ این مقام ارشد امنیتی حدود ۱۸۰۰ تهدید امنیتی در روز انتخابات وجود داشت.

به گفتۀ آقای برمک، مجموعاً ۱۷ غیر نظامی در این حملات به شمول حملۀ ناحیه هفدهم شهر کابل کشته و حد اقل ۸۳ غیر نظامی دیگر زخمی شده است.

وزیر داخلۀ افغانستان همچنین گفته است که تا حال ۱۰ پولیس افغان و یک سرباز اردو در روز انتخابات کشته شده و ۱۹ پولیس دیگر در سراسر افغانستان زخمی شده است.

به گفتۀ آقای برمک چندین ولایت در روز انتخابات با تهدید نسبتاً جدی مواجه بود که شامل ولایت بغلان، سرپل، بلخ، زابل، ننگرهار و کندز می شود.

بی نظمی های انتخاباتی

در همین حال، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا از بی نظمی های انتخاباتی در ولایات مختلف افغانستان خبر می دهد.

تیفا که ۷۲۰۰ ناظر انتخاباتی را در سرتاسر افغانستان گماشته است، با نشر اعلامیه یی اذعان داشته که وضعیت امنیتی پس از گشایش مراکز رای دهی در ۱۲ولایت افغانستان، وخیم تر شد و در برخی ولسوالی ها مردم نتوانستند به مراکز انتخاباتی بروند.

شکایت دو تن از دختران جوان رای دهنده از روند انتخابات در مزار شریف
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:36 0:00

بر اساس اعلامیه یی تیفا، مشکلات تخنیکی، از کار افتادن وسایل بایومتریک، اشتباهات در فهرست رای دهندگان، پر کردن صندوق ها توسط گروه های خاص در برخی از ولایات، ادامۀ کارزار انتخاباتی توسط برخی از نامزدان، مداخله در جریان رای دهی، پاک شدن رنگ انگشتان و عدم همآهنگی میان کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی از جمله مشکلات عمده ایست که انتخابات روز شنبه با آن مواجه بوده است.

در همین حال، ویس احمد برمک، وزیر داخلۀ افغانستان، به نقل از مسوولین کمیسیون انتخابات افغانستان گفته است که بیش از ۱۰۰۰ محلات رای دهی به دلیل مشکلات فنی باز نشد.

واکنش کمیسیون شکایات انتخابات

در همین حال، کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان با نشر اعلامیه ای روند انتخابات روز شنبه را "رای گیری ناسالم، پرچالش و نگران کننده" خوانده است.

در این اعلامیه به نقل از علی رضا روحانی، منشی وسخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی آمده است که "معلومات و ارزیابی های ابتدایی کمیسیون شکایات انتخاباتی نشان دهنده کوتاهی ها، کاستی ها و بی نظم های غیر قابل اغماض در روند پیشبرد و مدیریت پروسه رای دهی است که میتواند شفافیت و عدالت انتخابات را بصورت جدی با خطر روبه رو کند."

مسدود بودن برخی از مراکز رای دهی در ولایات و کابل، تاخیر چندین ساعته در فعال شدن مراکز رای دهی، عدم فعال بودن دستگاه های بایومتریک، نرسیدن مواد حساس انتخاباتی در مراکز رای گیری، ممانعت از حضور ناظرین، ناسالم بودن صندوق های حاوی مواد حساس انتخاباتی و ایجاد ممانعت نماینده کمیسیون شکایات انتخاباتی در مراکز رای گیری و قرار ندادن مواد لازم در اختیار نمایندگان شکایات انتخاباتی، از مشکلات جدی انتخابات روز شنبه از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی مطرح شده است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG