لینک های دسترسی

Breaking News

۴۱ کشته در حملات داعش در غرب کابل


حوالی ساعت ده صبح امروز یک حملۀ انتحاری و دو انفجار ماین چسپکی در یک مرکز فرهنگی در مربوطات حوزه ششم شهر کابل به وقوع پیوست
حوالی ساعت ده صبح امروز یک حملۀ انتحاری و دو انفجار ماین چسپکی در یک مرکز فرهنگی در مربوطات حوزه ششم شهر کابل به وقوع پیوست

وزارت صحت افغانستان تأیید کرد که در حملۀ روز پنجشنبه بر یک مرکز فرهنگی - رسانه‌یی ۴۱ کشته و ۸۴ تن دیگر زخمی شده اند.

داکتر وحید مجروح، رئیس روابط خارجی و سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان، پس از چاشت پنجشنبه در یک نشست مشترک خبری با سرپرست سخنگویان ریاست جمهوری و وزارت داخلۀ گفت که در حمله بر مرکز فرهنگی تبیان، در غرب کابل، ۴۱ تن کشته شدند که شامل ۳۵ مرد، ۴ خانم و دو کودک می‌باشند.

او افزود که ۸۴ غیرنظامی دیگر به شمول ۷۶ مرد و ۸ خانم در رویداد زخم برداشته اند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا، گفت که حوالی ساعت ده صبح امروز یک حملۀ انتحاری و دو انفجار ماین چسپکی در یک مرکز فرهنگی در قلعۀ ناظر در مربوطات حوزه ششم شهر کابل به وقوع پیوست.

رحیمی افزود که پس از وقوع حمله انتحاری در داخل این مرکز، دو ماین چسپکی نیز در بیرون منفجر شده است که تلفاتی در پی نداشت.

تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حملۀ مرگبار را به دوش گرفته است. داعش در این اواخر حملات خود را در مساجد، گردهمآیی های مردمی و مراکز آموزشی در شهر های عمدۀ افغانستان افزایش داده که در نتیجه حملات این گرده، صد ها غیر نظامی کشته و زخمی شده اند.

جایی که حمله صورت گرفته است، یک مرکز فرهنگی موسوم به "تبیان" قرار دارد که خبرگزاری صدای افغان "آوا" نیز مربوط آن است.

نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در نشست خبری گفت، این وزارت هیأتی را مؤظف ساخته است تا چگونگی وقوع این حمله را بررسی کند.

به گفتۀ وی، هرگاه مشخص گردد که اگر مسؤولان حوزۀ ششم در قبال این رویداد غفلت کرده باشند؛ بر اساس قوانین نظامی، مجازات خواهند شد.

طالبان دست داشتن شان را در حملۀ امروزی رد کرده و هنوز گروه دیگر مسؤولیت را به عهده نگرفته است.

واکنش‌ها

سازمان عفو بین‌الملل با نکوهش این حمله گفته است، این حملات "وحشتناک" بیانگر خطرهای جدیِ است که غیرنظامیان افغان با آن مواجه اند.

بیراج پاتنیک، مسؤول بخش جنوب آسیای این سازمان در اعلامیه‌ای، این حمله را خونبارترین حمله خوانده است که در یک سال گذشته بر ضد خبرنگاران و افراد ملکی در افغانستان انجام شده است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، ضمن محکومیت این حمله، آن را ضدبشری و غیرانسانی خوانده است.

مردم به یکی از زخمیان این حمله کمک می کنند تا او را به شفاخانه انتقال دهند
مردم به یکی از زخمیان این حمله کمک می کنند تا او را به شفاخانه انتقال دهند

بر بنیاد اعلامیه‌ای ارگ، هدف قراردادن مساجد، اماکن مقدس و مراکز فرهنگی، جنایات ضدبشری، خلاف همه ارزش‌های اسلامی و انسانی محسوب می‌شود.

رئیس جمهور افغانستان، به مسؤولین دستور داده است که چگونگی این حمله را بررسی کنند و به زخمی‌ها و قربانیان رسیدگی عاجل صورت گیرد.

معلومات قبلی

مسؤولان خبرگزاری "صدای افغان" می‌گویند که دفتر این نهاد رسانه‌یی در قلعۀ ناظر در مربوطات حوزه ششم امنیتی شهر کابل، هدف حمله انتحاری قرار گرفته است.

سید حسن حسینی، مسؤول این خبرگزاری به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، حوالی ساعت ده قبل از ظهر امروز، مهاجم انتحاری مواد همراهش را در میان یک تجمع محصلین منفجر ساخته است.

او گفت "حملۀ انتحاری به دفتر خبرگزاری صدای افغان در غرب کابل صورت گرفته، منزل پایین ما یک محفل دانشجویی بود، محصلینی که فارغ‌التحصیل شده بودند، یک محفل در آنجا بود. اینها (مهاجم) به بهانۀ محصلین داخل خبرگزاری صدای افغان شده و خود را منفجر ساخته و اکثر کشته‌ها و تلفات هم اکثراً محصلین اند".

محلی که حملۀ انتحاری در صورت گرفته است
محلی که حملۀ انتحاری در صورت گرفته است

آقای حسینی، گفت که شماری از خبرنگاران این خبرگزاری نیز کشته و زخمی شده اند؛ اما ارقام تلفات را ده‌ها تن گفت.

از سوی دیگر، مرکز فرهنگی تبیان و خبرگزاری آوا، نوشته است "به دنبال دو حمله انتحاری بر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در کابل، خبرنگار ما تعداد شهدا را بیش از ۳۰ تن اعلام کرد. همچنین تعداد زیادی نیز در این حمله انتحاری زخمی شدند".

محمدصابر نصیب، رئیس شفاخانه استقلال به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، از محل رویداد ۱۱ کشته و ۱۸ زخمی به این شفاخانه منتقل شده اند.

به گفتۀ وی، در میان زخمیان این رویداد که اکثراً معروض به سوختگی انفجار اند؛ چهار خانم نیز شامل می‌باشند.

محمد اسماعیل کاووسی، رئیس نشرات وزارت صحت عامه افغانستان، به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت، پنج کشته و ۱۸ زخمی توسط کابل آمبولانس به شفاخانه‌ها منتقل شده اند.

نصرت رحیمی، معاون سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا، وقوع یک انفجار را در قلعۀ ناظر کابل تأیید کرد.

اما او گفت که هنوز هدف و نوعیت حمله مشخص نیست؛ ولی تلفاتی را به بار آورده است.

به گفتۀ رحیمی، در محلی که حمله صورت گرفته است، دفتر چند نهاد وجود دارد.

XS
SM
MD
LG