لینک های دسترسی

Breaking News

حملات پیهم انتحاری در کابل ده‌ها کشته بر جاگذاشت


در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز شامل اند
در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز شامل اند

مقام‌های افغان گفته اند که در حملات پیهم انتحاری در ساحۀ شش درک شهر کابل، ده‌ها نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده است.

مقام‌های افغان در مورد تلفات این حملات آمار ضد و نقیضی را ارایه می‌کنند.

محمد داوود امین، قوماندان امنیۀ ولایت کابل، در محل رویداد به خبرنگاران گفت که در این حملات ۲۵ نفر کشته و ۴۹ نفر دیگر زخمی شده است. او افزود که چهار منسوب پولیس نیز در میان قربانیان این رویداد اند.

اما وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان، به صدای امریکا گفت که ۲۲ کشته و ۴۷ زخمی از محل این رویداد به شفاخانه های کابل منتقل شده است. اما به گفتۀ آقای مجروح این ارقام نهایی نبوده و احتمال دارد که شمار تلفات بیشتر از این باشد.

کمیتۀ مصؤونیت خبرنگاران به صدای امریکا تأیید کرد که در حملۀ دوگانۀ کابل ۹ خبرنگار، عکاس و تصویربردار کشته و ۵ خبرنگار و تصویربردار دیگر زخمی شده اند.

بربنیاد فهرست این کمیته، عبادالله حنان‌زی و محرم درانی، خبرنگاران و سباوون کاکر تصویربردار رادیو آزادی، شاه مری فیضی، عکاس آژانس خبری فرانس‌ پرس، یارمحمد توخی، تصویربردار طلوع نیوز، غازی‌ رسول، خبرنگار و نوروزعلی خاموش، تصویربردار تلویزیون یک، سلیم تلاش، خبرنگار و علی سلیمی، تصویربردار تلویزیون مشعل، در بین کشته‌ها شامل اند.

عکس‌های خبرنگارانی که قربانی حملۀ انتحاری شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:46 0:00

همچنان، عمر سبحان، عکاس رویترز، احمدشاه عظیمی، خبرنگار آژانس ندای آگاه، عیار لمر، خبرنگار هفته نامه وحدت ملی، ناصر هاشمی، خبرنگار الجزیره و داوود قیصانی، تصویربردار تلویزیون میوند، در بین زخمیان این رویداد هستند.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حمله را گرفته است. خبرگزاری اعماق که خبرهای مرتبط با فعالیت گروه دولت اسلامی را پوشش می‌دهد، عکس‌های دو مرد نقاب پوش مسلح را نشر کرده و گفته است که آن دو، حملات پیهم انتحاری امروز را در کابل انجام دادند.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان که در محل رویداد با خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت "حملۀ اولی دقیقاً که شخص با استفاده از یک موترسایکل در یک ساحه حمله می‌کند و حملۀ دومی با تأسف که زیر پوشش خبرنگار صورت می‌گیرد، یعنی در جمع همکاران رسانه‌یی ما خود را جا می‌زند و دست به حمله می‌زند".

حملۀ اول حوالی ساعت ۸:۰۰ صبح به وقوع پیوست و حملۀ دومی نیم ساعت بعد در نزدیکی محل حملۀ اولی به وقوع پیوسته است. جایی که حمله صورت گرفته است، از مناطق محافظت شدۀ امنیتی است و در نزدیکی محل، چندین مرکز امنیت ملی و مقر نیروهای حمایت قاطع قرار دارد.

امندا بنیت، رئیس عمومی صدای امریکا، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این رویداد، آن را "حملۀ بزدلانه بر ضد غیرنظامیان" خوانده است.

دفتر خانم بنیت، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این تراژیدی یادآور خطراتی است که خبرنگاران در کار خبررسانی مؤثق، معتبر و جامع همه روزه با آن روبرو اند.

ریاست جمهوری و ریاست اجرائیۀ افغانستان، سفارت ایالات متحده در کابل، یوناما و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌های جداگانه این حمله را محکوم کرده اند.

در یک رویداد دیگر، احمد شاه خبرنگار محلی بی‌بی‌سی در ولایت خوست به ضرب گلوله کشته شد. مقام‌های صحی در ولایت خوست گفتند که احمد شاه در اثر اصابت گلوله جراحت شدید برداشته بود که سپس در شفاخانه درگذشت.

XS
SM
MD
LG