لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ طالبان در پکتیا ۵۲ کشته برجاگذاشت


حملۀ گروهی مهاجمان انتحاری طالب بر فرماندهی پولیس ولایت پکتیا سبب کشته شدن ۵۲ نفر به شمول قوماندان امنیۀ این ولایت و زخمی شدن ۲۳۵ نفر دیگر شد.

داکتر حمیدالله حمیدی، معاون صحت عامۀ پکتیا، به صدای امریکا گفت که کم از کم ۴۰ جسد به شمول یک زن و بیش از ۱۶۰ زخمی به شمول کودکان از محل حمله به شفاخانۀ ولایتی پکتیا منتقل شده اند.

مسوولان مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۳ تندر نیز گفته اند که ۱۲ جسد و ۷۵ زخمی از محل این رویداد به شفاخانۀ قول اردوی ۲۰۳ منتقل شده است. گفته شده است که اکثر قربانیان این حمله غیرنظامیان اند.

اما مراد علی مراد معین ارشد امنیتی وزارت داخلۀ افغانستان در کنفرانس خبری گفت که این رویداد ۴۱ کشته (۲۱ پولیس و ۲۰ غیرنظامی) و ۱۵۸ زخمی (۴۸ پولیس و ۱۱۰ غیرنظامی) برجاگذاشته است.

مهاجمان طالب ​حوالی ساعت ۹:۴۰ صبح سه شنبه حملۀ گروهی را بر فرماندهی پولیس و لوای پولیس نظم عامۀ پکتیا آغاز کردند که به گفتۀ مقام‌های وزارت داخلۀ افغانستان این حمله پس از سه ساعت با کشته شدن هر پنج مهاجم طالب پایان یافت.

وزارت داخلۀ افغانستان کشته شدن جنرال توریالی عبدیانی، قوماندان امنیه پکتیا با شماری از منسوبین پولیس این ولایت را در این رویداد تایید کرده است.

اعلامیۀ وزارت داخلۀ افغانستان حاکی است که مهاجمان نخست دو موتر مملو از مواد انفجاری را در برابر قراول فرماندهی امنیه ولایت پکتیا منفجر ساختند و به دنبال آن "پنج تروریست با استفاده از فرصت بر فرماندهی امنیه و لوای پولیس نظم عامه" حمله کردند.

فرماندهی امنیه، لوای پولیس نظم عامه و مرکز تربیوی پولیس پکتیا در شهر گردیز مرکز ولایت پکتیا نزدیک به یکدیگر موقعیت دارند.

طالبان مسؤولیت این حمله را به دوش گرفته اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه در صفحۀ توییترش ادعا کرده است که این حمله را شماری از مهاجمان انتحاری طالبان انجام داده که در نتیجه چندین پولیس کشته شده اند.

تلفات پولیس در غزنی

مقام‌های امنیتی غزنی گفته اند که طالبان ساعت ۱۲:۰۰ نیمه شب گذشته بر فرماندهی پولیس و مقر ولسوالی اندر حمله کردند و تا ساعت ۱۲:۳۰ امروز درگیری جریان داشت.

جنرال محمدزمان، فرمانده امنیه ولایت غزنی به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت که ۲۵ سرباز پولیس در این ولایت در نتیجۀ این حملۀ طالبان کشته و ۱۰ پولیس دیگر زخمی شده است.

او افزود "طالبان دو موتر بمب را آماده کرده بودند که دو موتر نوع حاموی بود و یکی آن را در نزدیکی قرول انفجار داده شده که در نتیجه ۱۵ سرباز کشته شده است".

عارف نوری، سخنگوی والی غزنی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که بر اساس معلومات ابتدایی ده‌ها غیرنظامی به شمول زنان و کودکان نیز کشته و زخمی شده اند؛ اما شمار دقیق کشته‌ها و زخمیان را مشخص نساخت.

آقای نوری افزود "یک موتر حاموی که طالبان از دیگر ولایات به دست آورده بودند را مملو از مواد انفجاری کردند و می‌خواستند که داخل مقر ولسوالی و قوماندانی امنیه شوند که پس از انفجار این موتر بمب، انفجار کرده که در نتیجه کم از کم ۲۰ فرد ملکی نیز کشته و زخمی شده اند".

سخنگوی والی غزنی افزود که در انفجار قوماندان امنیه ولسوالی اندر نیز سطحی زخمی شده است.

اما خالقداد اکبری، رئیس شورای ولایتی غزنی گفت که در این حملۀ تهاجمی طالبان و انفجار موتر بمب، ۱۹ سرباز پولیس، ۴ سرباز امنیت ملی و چند سرباز اردو کشته شده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG