لینک های دسترسی

Breaking News

سولیوان: اسراییل و امریکا به 'استراتیژی مشترک' نیاز دارند


نفتالی بنیت (راست) و جیک سولیوان
نفتالی بنیت (راست) و جیک سولیوان

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفته است که امریکا و اسراییل نیاز به "استراتیژی مشترک" دارند. این در حالی است که قدرت‌های جهان سرگرم مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران اند.

آقای سولیوان روز چهارشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) در جریان دیدار با نفتالی بنیت، صدر اعظم اسراییل گفت که ایالات متحده و اسراییل در خصوص مسایل مختلف امنیتی در یک "پیوند اساسی" قرار گرفته اند و باید یک استراتیژی مشترک را انکشاف دهند.

سفر ۳۰ ساعتۀ آقای سولیوان به اسراییل و سرزمین‌های فلسطینی آنهم در آستانۀ عید میلاد مسیح و نگرانی جدید و فزایندۀ جهانی از همه‌گیری کروناویروس، نمایانگر آرزومندی فوری واشنگتن به تحکیم روابط با متحد دیرینه‌اش، اسراییل، می‌باشد.

آقای بنیت در یک پیام تویتر دیدارش با مشاور امنیت ملی قصر سفید را "مثمر" خواند و گفت که "تهدید رو به رشد ایران و مذاکرات آن کشور با قدرت‌های جهان" در این دیدار بحث شد.

اسراییل یکی از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بود که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافۀ آلمان امضا شد.

توافق هسته ای ایران پس از آن بر هم خورد که دونالد ترمپ،‌ رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌ در ماه می ۲۰۱۸ میلادی به طور یکجانبه از این توافق بین المللی بیرون شد. اما اکنون قدرت‌های جهان به شمول ایالات متحده برای احیای آن تمایل نشان داده و مذاکراتی را در ویانا، پایتخت اتریش، آغاز کرده اند.

صدر اعظم بنیت خطاب به جیک سولیوان گفت: "آنچه در ویانا اتفاق می‌افتد، پیامد عمیق برای ثبات شرق میانه و امنیت اسراییل در سال‌های آینده خواهد داشت."

آقای سولیوان گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به خاطری او را به اسراییل اعزام کرده است تا دو طرف "با هم نشسته و یک استراتیژی مشترک و چشم انداز مشترک" را شکل دهند.

اسراییل بار بار هشدار داده است که اگر دپلوماسی با ایران ناکام شود، آن کشور برای جلوگیری از دسترسی ایران به اسلحۀ اتمی، به حملات بر ایران متوسل خواهد شد.

تومر بار، فرمانده جدید قوای هوایی اسراییل که قرار است به زودی کارش را آغاز کند، به یک روزنامۀ اسراییلی در مورد میزان آمادگی آن کشور برای حمله بر ایران گفته است که اگر نیاز بیفتد، قوای زیر امر وی آمده است تا "فردا" چنین حمله را انجام دهد.

قرار است آقای سولیوان در این سفر با محمود عباس، رییس ادارۀ فلسطینی نیز دیدار کند.

بنی گنتز، وزیر دفاع اسراییل، در یک پیام تویتر نگاشته است که به جیک سولیوان در مورد "تدابیر اعتمادسازی" که با ادارۀ عباس زیر کار است، معلومات داده است.

XS
SM
MD
LG