لینک های دسترسی

Breaking News

با "سوپر تیوزدی" آشنا شوید


دموکرات های ساکن در آلمان نیز در انتخابات روز سه شنبه شرکت می کنند.
دموکرات های ساکن در آلمان نیز در انتخابات روز سه شنبه شرکت می کنند.

رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده وارد مهمترین روز خود شده و کاندیدان هر دو حزب در انتخابات مقدماتی ۱۲ ایالت به صورت همزمان شرکت می کنند.

به همین دلیل، امروز سه شنبه اول ماه مارچ ۲۰۱۶ را در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، "سوپر تیوزدی" نامیده شده و از اهمیت ویژۀ برخوردار است.

پس از آنکه کاندید های مختلف از هر دو حزب عمدۀ دموکرات و جمهوریخواه در ایالات متحده خود را کاندید کردند، تا ماه جولای که هر دو حزب، نامزد های خود را برای انتخابات ماه نومبر معرفی می کنند، در ایالت های مختلف به رقابت می پردازند.

کی ها رای می دهند؟

انتخابات مقدماتی برای رای دهندگان در ایالت های الاباما، ارکنساس، کلورادو، جیورجیا، مسی چوستس، مینیسوتا، اوکلاهوما، تینیسی، تکزاس، ورمونت و ویرجینیا به صورت همزمان برگزار می گردد.

برای رای دهندگان جمهوریخواه در ایالت های الاسکا و وایومنگ نیز جلسۀ انتخاباتی حزبی برگزار می شود. دموکرات ها در سامووا، که یکی از قلمرو های ایالات متحده به شمار می رود و دموکرات های ساکن در خارج از ایالات متحده نیز در این روز رای خواهند داد.

چرا "سوپر تیوزدی" حایز اهمیت است؟

آرای امروز سه شنبه، یک بر چهارم حصۀ مجموع آرای است که کاندیدان ریاست جمهوری هر دو حزب، آن را در جریان انتخابات مقدماتی برای برنده شدن باید کسب کنند. // در ارتباط به شمار آرای که به کاندیدان داده می شود، امروز بزرگترین روز محسوب می گردد.

چرا کاندیدها می خواهند نمایندگان را ببرند نه ایالت را؟

یک کاندید زمانی در بین حزبش برنده محسوب می شود که یک شمار مشخص نمایندگان انتخاباتی ای را به خود اختصاص دهد تا بعداً در جلسۀ نامزدی حزب او را نامزد انتخاب می کنند.

این شمار مشخص برای دموکرات ها ۲۳۸۳ نمایندۀ انتخاباتی و برای جمهوریخواهان ۱۲۳۷ نمایندۀ انتخاباتی تعین شده است.

براساس قانون، تمام ایالت های که در روز سه شنبه انتخابات میان حزبی در آن برگزار می شود، باید نمایندگان خود را به گونۀ متناسب اختصاص دهند.

کاندیدها می توانند باوجودیکه در ایالت برنده نشوند اما تعداد زیاد نمایندگان را به خود اختصاص دهند.

آنان تلاش می کنند تا در ایالت برنده شوند به خاطریکه تاثیر آن در رسانه ها و رای دهندگان مثبت خوانده می شود اما در نهایت تمام موضوع کسب رقم کافی نمایندگان حزبی است تا به صفت گزینۀ نهایی حزب خود در انتخابات باقی بماند.

چقدر برای جمهوریخواهان و دموکرات ها حایز اهمیت است؟

تاکنون پنج کاندید در رقابت های انتخاباتی جمهوریخواهان باقی مانده است، هرقدر آنان نمایندگان زیادتری را بتوانند از آن خود کنند، به همان اندازه برای تعدادی از آنان دشوار تر خواهد شد تا جایگاه خود را برای نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه حفظ کنند.

سوپر تیوزدی که مصادف است با اول ماه مارچ یک فرصتی برای رقبای دانلدترمپ خواهد بود تا برعلاوۀ ایالت ها، نمایندگان حزبی را نیز از آن خود کنند. هرقدری که تعداد بیشتر نمایندگان را به خود اختصاص دهند، به همان اندازه می توانند بیشتر در نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه با آقای ترمپ رقابت کنند.

اما در بخش دموکرات ها، هلری کلنتن و برنی سندرز رقابت تنگاتنگی را در پیش دارند.

کارولینای جنوبی و ایووا و نیوادا به نام خانم کلنتن رقم خورد. حالانکه آقای سندرز در نیوهمشر برنده شد. در انتخابات مقدماتی روز سه شنبه، به هر اندازۀ که این دو کاندید بتوانند تعداد بیشتر کاندیدها را از آن خود کنند، به همان اندازه فرصت بیشتر در انتخاب نامزد نهایی حزبی شان دارا می باشند.

کدام ایالت حایز اهمیت است؟

تکزاس برای رقبای ترمپ به ویژه تدکروز سناتور آن ایالت از اهمیت ویژۀ برخوردار است. ترمپ در سایر ایالت ها، براساس نظرسنجی پیشی دارد.

اما در بخش دموکرات ها، طوری به نظر می رسد که با توجه به موجودیت امریکایی های افریقایی تبار، هلری کلنتن کارکردگی خوبی از خود به نمایش بگذارند. اما انتظار می رود که سندرز، در ایالت ورمونت که خودش سناتور آن ایالت می باشد، برنده شود.

پس از اول مارچ، در تعداد زیادی از ایالت ها به تاریخ پنجم و ششم مارچ انتخابات مقدماتی حزبی راه اندازی می شود. دور بعدی انتخابات به تاریخ هشتم و15 مارچ است که تعداد زیاد از نمایندگان را در بر دارد.

XS
SM
MD
LG