لینک های دسترسی

Breaking News

سویدن و فنلند با ناتو می‌پیوندند


نمای بیرونی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، پایتخت بلجیم
نمای بیرونی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل، پایتخت بلجیم

روزنامهٔ تایمز بریتانیا اوایل صبح دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) گزارش داد که فنلند و سویدن به زودی— تا تابستان پیشرو— با پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) خواهند پیوست.

خبرگزاری رویترز به استناد این مقالۀ تایمز گزارش داده است که "اشتباه بزرگ استراتیژیک" روسیه—یعنی تهاجمی نظامی مسکو بر کیف — موجب شده تا دولت شاهی سویدن و جمهوری فنلند که هر دو عضویت اتحادیهٔ اروپا را دارند، با پیمان نظامی ناتو یکجا شوند.

روزنامهٔ تایمز همچنین گزارش داده است که مقام‌های ایالات متحده گفته اند که عضویت این دو کشور واقع در شمال اروپا به پیمان نظامی ناتو یکی از "بحث‌ها در چندین نشست" وزیران خارجهٔ متحدین، به شمول دپلومات‌های ارشد سویدن و فنلند در هفتهٔ گذشته بوده است.

بر اساس گزارش روزنامهٔ تایمز، انتظار می‌رود که درخواست فنلند در ماه جون ۲۰۲۲ برای کسب عضویت ناتو پذیرفته شود و به تعقیب آن، دولت شاهی سویدن نیز به این پیمان نظامی پذیرفته خواهد شد.

این روزنامه از قول سانا مارین،‌ صدراعظم فنلند نوشته است: "زمانی آن فرا رسیده است که فنلند به طور جدی موقف خود را [در مورد پیوستن به عضویت ناتو] مورد بررسی قرار بدهد."

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو به تاریخ چهارم اپریل ۱۹۴۹ میلادی در شهر واشنگتن دی سی امریکا بنیان‌گذاری شد. هدف اساسی این پیمان که چهار سال پس از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد،‌ دفاع جمعی از کشورهای عضو آن بوده است.

این پیمان نظامی در حال حاضر، ۳۰ عضو دارد و در صورتیکه عضویت دولت شاهی سویدن و جمهوری فنلند پذیرفته شود،‌ تعداد اعضای آن به ۳۲ کشور خواهد رسید.

قبل از اینکه مسکو تهاجم نظامی خود را بر کیف آغاز کند،‌ ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، همواره تاکید می‌کرد که ناتو تضمین بدهد که اوکراین را در این پیمان نظامی نخواهد پذیرفت. در عین حال، روسیه از ناتو خواسته بود تا فعالیت نظامی خود را در اروپای شرقی و مرکزی کاهش بدهد.

اما کشور‌های غربی، به ویژه ایالات متحده گفته اند که هیچ کشور خارجی از حق ویتو برای پذیرش اعضای جدید ناتو برخوردار نیست.

XS
SM
MD
LG