لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش تند ایران و سوریه به طرح جدید ملل متحد


ولید المعلم، وزیر خارجۀ سوریه میگوید که کشور های حامی گروه های مسلح، دست از حمایت آن گروه ها بردارند
ولید المعلم، وزیر خارجۀ سوریه میگوید که کشور های حامی گروه های مسلح، دست از حمایت آن گروه ها بردارند

حکومت سوریه پیشنهاد ملل متحد مبنی بر ایجاد یک "ساحۀ خودمختار" در شرق شهر حلب را رد کرده و این کار را نقض حاکمیت ملی سوریه خوانده است.

طرح اعلام ساحۀ خودمختار در شرق حلب را، ستیفن دی میستورا نمایندۀ خاص ملل متحد پیشنهاد کرده است.

وزارت خارجۀ ایران نیز در برابر طرح پیشنهادی ملل متحد برای حلب، واکنش نشان داده و آن را طرح "کوتاه مدت، و بیهوده" ای خوانده که به گفتۀ سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، "مثل تمام پلان های قبلی، ناکام خواهد شد".

ولید المعلم وزیر خارجۀ سوریه میگوید که ملل متحد و حامیانش در منطقه، باید تمویل گروه های مسلحی را که در برابر حکومت دمشق میجنگند، توقف دهند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز در یک نشست پارلمانی پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، از ایالات متحده و کشورهای دیگر خواست تا پیشنهاد حکومت ترکیه مبنی بر ایجاد یک ساحۀ ممنوعۀ پرواز در سوریه را مورد غور مجدد قرار دهند.

آقای اردغان همچنان خطاب به شرکای ناتو گفت که " بگذارید ترکیه نیروهای محلی را آموزش و تجهیز کند. با این کار ما بازسازی، بخصوص ساحات رهایشی را دوباره آغاز کرده میتوانیم، البته اگر شما از ما حمایت پولی کنید."

آقای اردوغان همچنان بیان داشت که بدون نقش ترکیه منحیث یک حایل میان سازمان های دهشت افگن و بقیه جهان، "تروریستان همه جهان را به خون و آتش مبدل خواهد کرد."

حملۀ مرگبار بر شفاخانه

جنگ میان نیروهای حکومتی و مخالفان مسلح رژیم بشارالاسد در حلب تشدید یافته و گروه های حقوق بشر از تلفات سنگین در آن جا خبر داده اند.

گروه های حقوق بشر میگویند که بیش از ١٥٠ فرد ملکی، پس از آغاز مجدد حملات نیرو های حکومتی که شش روز قبل شروع شد، کشته شده اند. سازمان ملل متحد میگوید که حدود ٢٧٥ هزار نفر در شرق شهر حلب گیرمانده اند.

در تازه ترین تصاویر که در رسانه های اجتماعی به نشر رسیده است، دیده میشود که کودکان از مخروبه های یک شفاخانه بیرون کشیده میشوند. این شفاخانه به روز جمعه مورد یک حملۀ هوایی قرار گرفت.

حکومت بشارالاسد دست داشتن در این حمله را رد کرده، اما ملل متحد خواستار بررسی بیطرفانۀ این واقعه شده است.

ستفن دی میستورا نمایندۀ خاص ملل متحد برای سوریه گفت که به آنان باید اجازه داده شود تا گروه حقیقت یابی را به شفاخانه های خساره مند در "شرق و غرب حلب" اعزام دارند.

XS
SM
MD
LG