لینک های دسترسی

Breaking News

مفتشین بین المللی از دوما نمونه برداری کردند


دیدبان جهانی سلاح کیمیاوی میگوید گروهی از مفتشین، از شهرک دوما در سوریه دیدن کرده تا برای بررسی ادعا های استعمال سلاح کیمیاوی در آنجا، نمونه برداری کنند.

سازمان منع سلاح کیمیاوی به روز شنبه با نشر اعلامیه ای گفت که گروه آنان، "امروز از یکی از نقاط در شهرک دومای جمهوری عربی سوریه دیدن کرد تا برای تحلیل و آزمایش، نمونه ها بردارد.".

در اعلامیه افزوده شده که سازمان منع سلاح کیمیاوی وضعیت را در دوما بررسی خواهد کرد و گام های بعدی، از جمله بازدید دیگر مفتشین از دوما را، مورد غور قرار خواهد داد. گروه حقیقت یاب این سازمان در تلاش ها برای رسیدن به شهرک دوما، با چندین روز تعویق مواجه گشت.

گفته شده که نمونه های برداشته شده از دوما، در لابراتوار های مربوط سازمان منع سلاح کیمیاوی تحلیل و تجزیه خواهند شد، و سپس گروه حقیقت یاب گزارشی از یافته های خود را نشر خواهد کرد. هدف این تحقیقات اینست که آیا در دوما واقعاً سلاح کیمیاوی استعمال شده است یا خیر، اما در مورد این که چه جناحی آن را به کار برده، اظهار نظری نمیکند.

روسیه، که حامی بزرگ نیرو های بشارالاسد در سوریه شمرده میشود، ادعا هایی را که گویا به تاریخ هفتم اپریل، نیرو های سوری در دوما حملۀ کیمیاوی انجام داده اند، رد می کند.

ایالات متحدۀ امریکا، بریتانیا، و فرانسه، که به زعم شان حملۀ کیمیاوی در دوما کار رژیم اسد بوده، چند روز پیش در یک اقدام مشترک نظامی، تأسیسات مظنون سلاح کیمیاوی سوریه را بمباران کردند.

پیروزی های نظامی اسد

رسانه های دولتی سوریه گزارش میدهند که شورشیان به خارج شدن از سه شهرک در منطقۀ شرقی قلمون نزدیک دمشق، آغاز کرده اند.

تلویزیون الاخباریه میگوید که چندین بس حامل صد ها تن از شورشیان و خانواده های شان، از شهرک های جیرود، روهیبه، و النصریه به طرف مناطق تحت کنترول شورشیان در شمال کشور، حرکت کرده اند. گزارش می افزاید که به روز شنبه، ممکن حدود ۳۲۰۰ شورشی این شهرک ها را ترک گفته باشند، و زمانی که روند خروج آنان کامل گردید، نیرو های حکومتی جاگزین آنان میشوند.

از سوی دیگر، تلویزیون دولتی سوریه همچنان گزارش داده که قوای حکومتی بر آخرین لانۀ شورشیان در یک منطقۀ دیگر نزدیک دمشق، حمله کرده و امروز بمباردمان آن ساحه ادامه یافت.

در ساحۀ موسوم به حجرالاسود در جنوب دمشق، یک رشته انفجار ها مشاهده شده و حملات توپخانه ای نیز شنیده میشد. شورشیان به روز جمعه راضی شدند که از ساحه خارج شوند، اما نیرو های اسد حمله بر آنان را امروز تشدید بخشیدند.

بشارالاسد رئیس جمهور سوریه با گذشت هفت سال از آغاز جنگ داخلی در آن کشور، اکنون در موقف قوی ای قرار دارد.

XS
SM
MD
LG