لینک های دسترسی

Breaking News

جناح های سوری در قزاقستان مذاکرات صلح را آغاز کردند


آرشیف: جنگ شش سالۀ داخلی موجب تخریب اکثر شهر های سوریه شده و میلیون ها شهروند سوری مجبور به ترک کشور شان شدند
آرشیف: جنگ شش سالۀ داخلی موجب تخریب اکثر شهر های سوریه شده و میلیون ها شهروند سوری مجبور به ترک کشور شان شدند

انتظار می رود که مذاکرات روز دو شنبه بر آتش بس که به میانجگیری روسیه، ایران و ترکیه در ماه دسامبر ۲۰۱۶ بر آن توافق شد، تمرکز یابد.

طرفین به شمول ائتلاف بین المللی تحت رهبری ایالات متحده، می گویند که آنان خواهان هدف قرار دادن گروه های دهشت افگن مثل داعش و گروه های وابسته به القاعده می باشند، گروه های که در مذاکرات صلح دعوت نشده اند.

اما سوریه و متحدین اش، شورشیان میانه رو را که در جنگ شش سالۀ سوریه دخیل بوده اند، نیز مورد هدف قرار داده اند.

آتش بس های که در گذشته میان گروه های متخاصم صورت گرفته بود، همه با شکست مواجه شدند وجناح های درگیر یکدیگررا به نقض آتش بس متهم کرده اند.

استفن دی مستورا، نمایندۀ خاص ملل متحد در امور سوریه، نیز در مذاکرات روز دو شنبه در آستانۀ قزاقستان شرکت خواهد کرد و این مذاکرات روز سه شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

روسیه و ترکیه از دونالد ترمپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، دعوت کرده اند تا امریکا نیز هیاتی را برای اشتراک در این مذاکرات، اعزام کند. وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که جورج کرول، سفیر امریکا در قزاقستان، در این مذاکرات شرکت خواهد کرد.

مذاکرات صلح سوریه در حالی صورت می گیرد که ماه گذشته، قوای حکومت سوریه به حمایت قوای روسی توانستند تا شورشیان مخالف حکومت اسد را از شهر حلب بیرون رانند. در شش سال گذشته، تسخیر مجدد شهر حلب از سوی قوای سوری، بزرگترین دست آورد برای حکومت به رهبری اسد تلقی می گردد.

خوش بینی سوری ها در مورد مذاکرات

در رابطه به این دور مذاکرات بیش از همه سوری ها خوشبین اند و امیدواری های زیادی دارند تا این دور مذاکرات، منتج به پایان جنگ و در نهایت تامین صلح در آن کشور شود.

شادیا قصاص، باشندگان شهر حلب، در این رابطه اظهار خوشبینی کرد.

قصاص گفت "امیدوارم کنفرانس قزاقستان به مصالحه منتج شود. آرزو دارم که آنان بر در کنار ما بایستند و خداوند نیز در کنار ما باشد. انشاالله که همه چیز خوب خواهد شد".

انس فورفوتی، باشندگان حلب میگوید که در انتظار آن روز است که امن یک بار دیگر به حلب برگردد.

به گفتۀ فورفوتی "امیدوارم که این نشست از آغاز به نفع مردم سوریه تمام شود. ملاقات تمامی آنان به نفع مردم سوریه تمام خواهد شد. اما امیدواریم خداوند آنان به انجام کاری وا خواهد داشت که نفع مردم سوریه است بخاطری که هیچ کسی در این جهان، برابر مردم سوریه رنج ندیده اند".

برخی از باشندگان دیگر این شهر میگویند که مردم سوریه رنج بسیار کشیده اند و در انتظار صلح اند.

مذاکرات در آستانه، پایتخت قزاقستان، را روسیه، ایران و ترکیه سازماندهی کرده و عمده ترین تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی به منظور ختم جنگی است که بیش از ۴۰۰هزار کشته و بیش از نصف نفوس آن کشور را بی خانمان ساخته است و میلیون ها شهروند آن کشور به سایر کشور ها مهاجر شده اند

در این میان، روسیه و ایران از حکومت بشارالاسد حمایت می کنند، در حالیکه ترکیه و ایالات متحده از شورشیانی حمایت کرده اند که خواهان برکناری اسد از قدرت می باشند.

XS
SM
MD
LG