لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش تازۀ واشنگتن و مسکو برای توافق روی کمک های بشری در سوریه


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده
جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده

ایالات متحده و روسیه روز جمعه تلاش های شان را به خاطر توافق روی همکاری های نظامی و کمک های بشری در سوریه از سر گرفتند.

این درحالیست که درگیری در مناطق مختلف سوریه ادامه داشته و به این تازگی، ترکیه نیز نیرو های ویژه و تانک های خود را در شهرک سرحدی جربلس، وارد سوریه ساخته است.

جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده و سرگی لافروف، همتای روسی اش در ژینو ملاقات کردند. واشنگتن تلاش می کند با داخل ساختن روسیه به عنوان متحد جنگ در سوریه وضعیت آن کشور جنگ زده را که با دخالت مستقیم نظامی ترکیه بدتر شده است، سر و سامان بخشد.

واشنگتن و مسکو باوجود پیشرفت های که در میدان جنگ به دست آمده است تا هنوز از توافق قریب الوقوع خبر نداده اند. روسیه روز گذشته روی آتش بس ۴۸ ساعته برای تسهیل رسانیدن کمک های بشری به حلب توافق کرد.

سرگی لافروف، وزیرخارجۀ روسیه در پاسخ به اینکه مانع اصلی برای انفاذ آتش بس سرتاسری در سوریه چه است گفت "نمی خواهم فضای ملاقات را مکدر سازم." در حالیکه جان کری همتای امریکایی آقای لافروف در کنارش نشسته بود در این باره صحبت نکرد و به گونۀ فوری واضح نبود که کدام یک این دو دیپلومات در بارۀ جزییات ملاقات شان که انتظار می رود چندین ساعت به درازا بکشد و موضوع اوکراین نیز در آن شامل است، صحبت کند.

از جانب دیگر بس ها، موتر های امبولانس و لاری ها در دروازۀ دخولی قریۀ تحت محاصرۀ دمشق، روز جمعه صف بسته بودند تا آنعده شورشیان و غیرنظامیان را به بیرون انتقال دهند که بر اساس توافق میان نیروهای مخالف اسد و حکومت سوریه می خواستند منطقه را ترک گویند.

تسلیمی قریۀ داریا که یک نماد از نخستین قیام مردمی علیه حکومت اسد می باشد، می تواند موفقیت دمشق را در کاهش تنش در اطراف مرکز سوریه نشان دهد.

شورشیان داریا اواخر روز پنجشنبه پس از چهار سال جنگ و بمباران شدید و محاصرۀ حاضر به ترک منطقه شدند. آن قریه توسط نیرو های وفادار به بشارالاسد محاصره شده بود که تنها یک بار با وساطت ملل متحد مواد خوراکه به آنان انتقال یافته بود.

XS
SM
MD
LG