لینک های دسترسی

Breaking News

سفر اسد به امارات با واکنش تند واشنگتن روبرو شد


بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه روز جمعه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) در نخستین سفر به یک کشور عربی از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱، به امارات متحده عرب رفت.

اسد در سفر به امارات متحده عربی، با شیخ محمدبن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و شیخ محمد راشد آل‌مکتوم، حاکم دوبی، دیدار و گفتگو کرد.

این دیدار با انتقاد شدید واشنگتن مواجه شده و وزارت خارجهٔ ایالات متحده آن را تلاش آشکار برای مشروعیت بخشیدن به رژیم اسد خوانده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا، بار دیگر تاکید کرد که واشنگتن با تلاش‌ها برای عادی‌سازی یا احیای روابط با اسد مخالف است. او افزود که ایالات متحده تحریم‌های سوریه را لغو نخواهد کرد، مگر اینکه پیشرفتی در جهت راه‌حل سیاسی برای درگیری حاصل شود.

پرایس گفت: " از کشورهایی که می‌خواهند با رژیم اسد تعامل کنند می‌خواهیم تا جنایات هولناکی را که رژیم [اسد] در دهه گذشته علیه مردم سوریه انجام داده و همچنین تلاش‌های مستمر رژیم برای ممانعت از دسترسی بیشتر کشور به کمک‌های بشردوستانه و امنیت را مدنظر بگیرند. "

واشنگتن در ماه نوامبر هنگامی که وزیر امور خارجه امارات از دمشق بازدید کرد و با اسد دیدار کرد، نیز ابراز نگرانی کرده بود.

اسد در جریان جنگ داخلی در ۱۱ سال گذشته، تنها به ایران و روسیه سفر کرده بود.

به گزارش خبر گزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی امارات، شیخ محمد در این دیدار تاکید کرد که سوریه ستون اساسی امنیت کشورهای عربی است و امارات مایل است همکاری دو کشور را تقویت کند.

اسد همچنین با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی نیز دیدار و گفتگو کرد.

خبرگزاری دولتی امارات گفته است که طرفین در این دیدار بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و خروج نیروهای خارجی از این کشور تاکید کردند.

روسیه، ایران، ترکیه و ایالات متحده در بخش‌های مختلف سوریه حضور نظامی دارند.

آنها همچنین درباره حمایت سیاسی و بشردوستانه از سوریه و مردم آن کشور جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای تمامی چالش‌های پیش‌رو تبادل نظر کردند.

XS
SM
MD
LG