لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها زن و فرزند جنگجویان داعش به تاجیکستان تحویل داده شدند


ادارۀ منطقۀ نیمه خود مختار کرد سوریه ۱۴۶ زن و کودک را که بستگان جنگجویان گروه دولت اسلامی (داعش) خوانده شده اند، به مقام‌های تاجیکستانی تحویل دادند.

مقام‌های کرد روز دوشنبه ۲۵ جولای (سوم اسد) گفتند که ۴۲ زن و ۱۰۴ کودک، به شمول کودکان یتیم که در کمپ‌های الهول و روج" در شمال‌شرق سوریه نگهداری می‌شدند، به زبیدالله زبیدوف، سفیر اوزبیکستان در کویت تحویل داده شدند.

به گفتۀ مقام‌های کرد این نخستین بار است که بستگان جنگجویان داعش به تاجیکستان تحویل داده می‌شود.

هزاران شهروند خارجی در زمانیکه داعش "خلافت" خود خواندۀ خود را در سال ۲۰۱۴ در بخش‌هایی از عراق و سوریه اعلام کرده بود، به این گروه پیوسته و اغلب آنان زنان و فرزندان شان را نیز در ساحات زیر سلطۀ داعش با خود آورده بودند.

پس از سرنگون شدن داعش در عراق و سوریه در اثر حملات ایتلاف به رهبری ایالات متحده، مقام‌های کرد همواره از کشورهای متبوع جنگجویان خارجی داعش خواسته اند تا شهروندان شان را از کمپ‌های مزدحم بیجا شدگان در ساحات زیر ادارۀ کردهای سوریه تحویل بگیرند.

اما کشورهای خارجی از بیم پیامدهای سیاسی داخلی، به پیمانۀ نه چندان زیاد و به گونۀ پراکنده این جنگجویان را تحویل گرفته اند.

فنار الکایت، یک مقام کرد گفته است که تاجیکستان از ماه‌ها به اینسو با کردهای سوریه در تماس بوده است تا زمینۀ برگشت شهروندان تاجیک را مهیا کند. او گفت که زنان شامل در این گروه ۱۴۶ نفری "هیچ جرم یا عمل تروریستی" را در سوریه مرتکب نشده اند.

ده‌ها هزار نفر از بستگان – زنان و فرزندان – جنگجویان داعش، به شمول جنگجویان خارجی این گروه، در کمپ‌های الهول و روج نگهداری می‌شوند.

گروه‌های مدافع حقوق بشر همواره وضعیت رقتبار و نابسامان معیشتی در کمپ‌های الهول و روج را به باد انتقاد گرفته اند.

دیدبان حقوق بشر گزارش داده است که بیش از ۴۱ هزار شهروند خارجی که اکثر آنان کمتر از ۱۲ سال عمر دارند، به ظن رابطه داشتن با جنگجویان داعش، در کمپ‌های شمال‌شرق سوریه نگهداری می‌شوند.

XS
SM
MD
LG