لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات ملل متحد بامخالفان سوری برای صلح سوریه


سالم المسلط، سخنگوی کمیته عالی مذاکرات صلح سوریه در مذاکرات منعقدۀ ژنیو حین کنفراسن مطبوعاتی
سالم المسلط، سخنگوی کمیته عالی مذاکرات صلح سوریه در مذاکرات منعقدۀ ژنیو حین کنفراسن مطبوعاتی

کمیته عالی مذاکرات صلح خواستار توقف محاصره دولت و حملات هوایی روسیه درمناطق تحت کنترول شورشیان شده است.

هیئت کمیته عالی مذاکرات صلح، یا گروه عمدۀ مخالفین حکومت سوریه، برای اشتراک در مذاکراتِ صلح به میزبانی ملل متحد، وارد ژنیو شده و امروز با ستفن دی میستورا نمایندۀ خاص ملل متحد در امور سوریه، دیدار کرد. از سوی دیگر حکومت بشار الاسد گفته که حاضر نیست دو گروه مخالف را از لست سیاهش حذف کند.

سالم المسلط ،سخنگوی کمیته عالی مذاکرات گفت آنها آماده مذاکرات اند، اما حداقل تغییری باید در وضع سوریه ایجاد شود. او خواستار کاهش بمباردمان بر سوری ها و رفع محاصره ها برای رسیدن کمک های بشری به مردمی شده اند که با گرسنگی مواجه اند.

یکی از رهبران مخالف دولت گفت که دستیابی به توافق صلح با دولت اسد به دلیل عدم حضور مذاکره کنندگان مهم بعید به نظرمیرسد.

درهمین حال، بمب گذاری سه گانه در منطقه دمشق دست کم ۴۵ کشته به جا گذاشت. دو بمب گذار انتحاری مواد منفجره را حین انجام عملیات پاکسازی منطقه سیده زینب منفجر ساخت که مقدس ترین حرم شیعیان سوری در دمشق است .

این خشونت ها درحالی رخ میدهد که قرار است گروهی بنام گروه اصلی اپوزیسیون یا مخالفین دولت سوریه، مذاکراتی را با استفان دی میستورا، فرستادۀ ویژه سازمان ملل متحد در ژنیو انجام دهد.

دی میستورا تلاش کرد تا به خاطر ختم جنگ داخلی سوریه ، جناح های متخاصم سوریه را برای دریافت یک راه حل سیاسی به جنگ داخلی به میز مذاکره بکشاند.

کردها ژینو را ترک گفتند

نمایندگان مبارزین کردهای سوریه گفته اند که آنها برای پیوستن به جلسات ژینو دعوت نشده بودند ، و آنها بخشی از مذاکرات صلح نمیباشند. ترکیه مخالف مشارکت کردهای سوریه است که ارتباط میگیرد به مدت سی سال مبارزه ای که روی موضوع کنترول مناطق کردنشین در جنوب شرقی ترکیه انجام داده اند.

جنگ داخلی در سوریه مدت نزدیک به پنج سال است که جریان دارد و حدود دو صد و پنجاه هزار نفر درین جنگ کشته شده و میلیون ها تن دیگر مجبور به فرار از کشورشان شده اند.

دستاوردهای قابل توجه نیروهای بشارالاسد

تحلیلگران میگویند نیروهای اسد با پشتیبانی روسیه دستاورد های قابل توجهی داشتند.

با وجودحرکت ائتلاف مخالفان نسبت به پیوستن به مذاکرات ژینو، تحلیلگران میگویند که شانس کمی برای موفقیت این مذاکرات وجود دارد.

منابع مخالفان گفته اند که برخی از سازمان های مخالف داخلی سوریه نیز برای اشتراک در مذاکرات ژنیو تعیین شده اند، و احتمالا نشان می دهد که آنها درین مذاکرات به عنوان یک هیئت دوم مخالفان یا ناظر مذاکرات شرکت دارند.

XS
SM
MD
LG