لینک های دسترسی

Breaking News

کمک های بشردوستانه در شمالشرق سوریه مختل شده است – ملل متحد


Turkey attacks Kurds in northeast Syria
Turkey attacks Kurds in northeast Syria

تهاجم نظامی ترکیه در مناطق تحت کنترول کرد ها در شمالشرق سوریه، عملیات کمک های بشری را برای میلیون ها غیرنظامی گیرمانده در درگیری ها، مختل می سازد.

ادارات کمک‌رسانی ملل متحد روز جمعه با بیان این مطلب گفتند که گلوله باری و حملات هوایی نیرو های ترکی در امتداد سرحد شمالشرقی سوریه، تاثیرات مخربی بر غیرنظامیان ساکن در آن مناطق داشته است.

این درحالیست که انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد در آغازین روز عملیات نظامی ترکیه گفت که هرگونه عملیات نظامی باید با رعایت کامل منشور سازمان ملل و قوانین بشردوستانه بین‌المللی اجرا شود.

جینز لارک، سخنگوی دفتر همآهنگ کنندۀ امور بشری ملل متحد می گوید که حدود ۲.۲ میلیون نفری که در ساحات تحت کنترول کرد ها زندگی می کنند، از عملیات نظامی ترکیه متضرر شده می توانند.

آقای لارک می افزاید که برعلاوۀ صدها هزار نفری که در شهر تحت کنترول حکومت زندگی می کنند، بیشترین ساکنان کرد نشین به کمک های بشری نیازمند اند.

این کارمند ملل متحد به صدای امریکا گفت که کارمندان ملل متحد و ادارات غیر انتفاعی در ساحه حضور داشته و برای "پاسخگویی، دسترسی و اجازه نامه های امنیتی اند."

جینز لارک تصریح کرد که عملیات نظامی "فعال، البته بر توانمندی های ما برای ارایۀ خدمات بشری تاثیر گذار است و مقامات محلی براساس گزارش ها، اقدامات شدید امنیتی را در پوسته های تلاشی وضع کرده اند."

دفتر حقوق بشری ملل متحد روز جمعه گفت که هفت غیرنظامی به شمول زنان و کودکان در دو روز نخست عملیات ترکیه کشته شده است.

تخریب زیربنا ها

آن اداره اذعان می دارد که گزارش های اذیت کننده ای را به دست می آورد که از تخریب شدن زیربنا های کلیدی غیرنظامیان مانند دستگاه های پمپ آب و بند های آب در حملات هوایی و زمینی اردوی ترکیه و گروه های مسلح مرتبط آن، خبر می دهد.

رابرت کول ویلی، سخنگوی ادارۀ حقوق بشری ملل متحد می گوید که در مناطق شمالشرقی سوریه مثل عفرین و الباب که از قبل زیر کنترول نیرو های ترک بود، همچنان بی قانونی ، اعمال جنایتکارانه و خشونت ادامه دارد.

آقای کول ویلی افزود که گزارش های مشخصی "در مورد ارعاب، بدرفتاری، کشتار، آدم ربایی، غارت و ضبط خانه های غیرنظامیان توسط گروه های مسلح تحت حمایت ترکیه در این مناطق" در دست داشته اند.

سخنگوی ادارۀ حقوق بشری ملل متحد براساس گزارش های رسیده به آنان می گوید که غیرنظامیان در مناطق تحت کنترول نیرو های ترکیه، توسط اعضای گروه های مسلح، "به اتهام ارتباط با گروه های خاص کردی یا سیاسی،از منازل شان بیرون کشیده شده یا در پوسته های امنیتی متوقف می شوند. سرنوشت و محل نگهداری بسیاری از این غیرنظامیان تاکنون نامعلوم باقیمانده است."

عدم دسترسی به آب آشامیدنی

صندوق پول کودکان ملل متحد می گوید که پمپ های آب که برای کم از کم 400 هزار نفر آب آشامیدنی صحی را در منطقۀ هسَکه، در سوریه فراهم می کرد، هدف حملات هوایی قرار گرفته و از کار افتاده است.

این اداره اضافه می کند که کارمندان تخنیکی به خاطر جنگ روان در منطقه، قادر نیستند به ساحه بروند و پمپ آب را ترمیم کنند.

یونیسیف می گوید که براساس گزارش ها از دو مکتب به مقاصد نظامی استفاده می شود و سایر مکاتب در منطقه مسدود است.

این نهاد کودکان ملل متحد تاکید ورزیده است که برنامه های حفاظت کودکان، همچنین پروگرام های صحی و تغذیۀ اطفال در کمپ ها برای بیجاشدگان نیز به خاطر عملیات نظامی ترکیه، به حالت تعلیق درآمده است.

XS
SM
MD
LG