لینک های دسترسی

Breaking News

زنان سوری در لبنان به فحشا مجبور شده بودند


欧盟委员会副主席Jyrki Katainen于2018年6月25日在北京人民大会堂与中国总理李克强会面。
欧盟委员会副主席Jyrki Katainen于2018年6月25日在北京人民大会堂与中国总理李克强会面。

به زنان سوری گفته شده بود که کار خوب در رستوانهای لبنان با معاش کافی در انتظار شان است. اما به محض رسیدن آنان به لبنان، موبایل ها و وسایل شان از پیش شان گرفته شد و این زنان در دو هوتل در شمال بیروت بندی و مجبور به روسپی‌گری شدند.

تا اینکه قوای امنیتی به تاریخ ۲۷ مارچ ۲۰۱۶ به این هوتل ها یورش بردند و ساز و سامان بهره گیران جنسی را بر هم زدند. اما کشف این حلقۀ فحشا که در آن از ۷۵ زن بهره گیری جنسی می شد، لبنان را به شدت تکان داد، کشوریکه میزبان بیش از یک میلیون مهاجر سوری است.

قربانیان از وضعیت ناهنجار و رقتبار شان در هوتلهای لبنان حکایت داشتند و به گزارش اسوشیتدپرس یکی از این هوتلها با کلکینها و برنده های پنجره گرفته، بیشتر به زندان شباهت دارد.

در ماه های اخیر بیشتر زنان سوری روی صحنه های رقص در لبنان دیده می شوند و به گفتۀ فعالان حقوق بشر در لبنان، آنانیکه از روسپی‌گری سرباز می زنند مکرراً مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و شکنجه می شوند تا اینکه به این خواست تن دهند.

مایا العمار فعال حقوق زنان در گروه "کفا" به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که بر اساس گزارشها شماری از این زنان روزانه مجبور می شدند که با ۲۰ مرد مقاربت جنسی کنند.

وزارت صحت لبنان پس از رهایی زنان یک کلینیک صحی را مهر و موم کرد که به گفتۀ مقامها در آن زنان سوری که پس از بهره گیری جنسی باردار می شدند، جنین شان سقط داده می شد. گفته می شود که در این کلینیک بیش از ۲۰۰ سقط جنین صورت گرفته بود.

مقامهای پولیس لبنان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته اند که پس از رهایی زنان سوری، هشت تن از نگهبانان دو هوتل در لبنان بازداشت شده اند، اما به گفتۀ آنان دو سردستۀ این حلقۀ فحشا تا هنوز ناپدید اند.

یوسف سلیم سخنگوی پولیس لبنان گفته است که پولیس زمانی از این قضیه آگاه شد که چهار تن از زنان سوری موفق به فرار از هوتل شدند. آنان سوار بس شده و در پاسخ به پرسشهای پیهم رانندۀ بس در مورد وضعیت آشفتۀ شان، قضیه را به راننده شرح می دهند و راننده نیز پولیس را با خبر می سازد.

به گفتۀ سلیم و عمار شماری از زنان پس از بازجویی به خواست خود شان رها شدند و ۳۵ تن دیگر شان ترجیح داده اند که برای روان درمانی در یک خانۀ امن زنان در لبنان بمانند.

هرچند لبنان یک کشور کمتر محافظه کار در جهان عرب است، فحشا در آن کشور غیرقانونی است، اما تطبیق این قانون چندان جدی نبوده است.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز اواخر سال گذشته با نشر گزارشی گفت که مردان، زنان و کودکان سوری در لبنان با خطر قاچاق جنسی روبرو اند. در این گزارش همچنان آمده بود که دختران سوری برای فحشا به لبنان آورده می شوند.

به خبرگزاری اسوشتیدپرس اجازۀ مصاحبه با قربانیان داده نشده است، اما سندی عیسا خبرنگار لبنانی که با اکثر این ۷۵ قربانی مصاحبه کرده است، حکایات آنان را شبیه "داستانهای فلمهای وحشتناک" توصیف کرده است.

عیسا گفته است که قاچاقبران از اندوه قربانیان مثل از دست دادن پدر و مادر و بستگان نزدیک شان استفاده کرده و به این زنان مظلوم وعدۀ کار آبرومند و معاش خوب را داده بودند.

مقامهای لبنانی بدون ذکر نام شان به اسوشیتدپرس گفته اند که این حلقۀ فحشا کم از کم ماه یک میلیون دالر از این ناحیه درآمد داشته است و به گمان مقامها شاید عناصری از پولیس نیز در این قضیه دست داشته باشند.

پس از نشر خبر این افتضاح ده ها مظاهره کننده هفتۀ گذشته در برابر وزارت عدلیۀ لبنان تجمع کرده و خواستار به کیفر رساندن عاملان آن شدند. حکومت لبنان دستور تحقیق جدی این قضیه را صادر کرده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG