لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش صادرات تاجکستان به افغانستان


اکثریت صادرات و واردات میان افغانستان و تاجکستان از طریق شیرخان بندر صورت میگیرد.
اکثریت صادرات و واردات میان افغانستان و تاجکستان از طریق شیرخان بندر صورت میگیرد.

خدایار خدایار زاده، وزیر نقلیات تاجکستان می‌گوید صادرات این کشور به افغانستان، در سه ماه نخست سال جاری میلادی، نسبت به زمان مشابه سال گذشته، دو برابر افزایش یافته است.

آقای خدایار زاده، که صبح امروز جمعه، در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی میان افغانستان و تاجکستان در کابل، سخنرانی می‌کرد، گفت صادرات آن کشور به افغانستان و ترانزیت کالاهای تجارتی آن کشور از طریق افغانستان، به کشورهای ایران و ترکیه افزایش یافته است.

آقای خدایار زاده، افزود "در سه ماه اول همین سال، حمل و نقل کالاها و ترانزیت میان افغانستان و تاجکستان، نسبت به پارسال دو برابر افزایش یافته است".

به گفتۀ وزیر نقلیات تاجکستان، پخته، نخ پخته، محصولات کشاورزی و سمنت، کالاهای است که صادرات آن به افغانستان و از طریق افغانستان به کشورهای ایران و ترکیه افزایش یافته است.

در همین حال عبدالستار مراد وزیر اقتصاد افغانستان، گفت زمینۀ سرمایه گذاری برای تجار دو کشور مساعد است.

آقای مراد گفت " افغانستان و تاجکستان دو کشوری استند که در عرصه‌های مختلف تخنیکی، در عرصه‌های مختلف تجارتی، در عرصه‌های مختلف زراعت، می‌توانیم برنامه‌های مشترک داشته باشیم".

اکثر صادرات و واردات میان دو کشور از طریق شیرخان بندر صورت می‌گیرد.

ششمین تفاهم‌نامۀ همکاری افغانستان – تاجکستان

حکومت افغانستان و تاجکستان، امروز جمعه، ششمین تفاهم‌نامۀ همکاری‌های اقتصادی، تجارتی و اجتماعی را امضا کردند.

بربنیاد این تفاهم‌نامه دو کشور در بخش‌های انرژی و آب، نفت و گاز، ترانسپورت، مخابرات و گمرکات، همکاری‌های فرهنگی شامل هنر، جوانان و گردشگری، همکاری‌های معارف و علوم شامل معارف، تربیت کدرها و متخصصین، در بخش صحت و بخش‌های حقوقی و قانونی، با هم همکاری خواهند کرد.

عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد افغانستان، گفت پنج تفاهم‌نامۀ که قبلأ میان دو کشور امضا شده بود، موجب انکشاف در برخی موارد گردیده بود.

آقای مراد، افزود که برخی بندهای، تفاهم‌نامۀ پنجم که عملی نگردیده بود، برای تطبیق آن میکانیزم‌های جدید ساخته شده است.

در همین حال خدایار خدیار زاده، وزیر نقلیات تاجکستان گفت کشورش آمادۀ همکاری با افغانستان است و دو کشور در بخش‌های امنیت، ثبات و رشد پایدار منافع مشترک دارند.

آقای خدایار زاده، تأکید کرد که عملی شدن ششمین تفاهم‌نامۀ اقتصادی و تجارتی میان دو کشور، سبب رشد بیشتر در افغانستان خواهد شد.

XS
SM
MD
LG