لینک های دسترسی

Breaking News

امام علی رحمان: قاچاق مواد مخدر در دوسال گذشته از افغانستان افزایش یافته است


امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان
امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان

امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، روز چهارشنبه ۲۰ سپتمبر (۲۹ سنبله) در مجمع عمومی ملل متحد گفت که در دو سال گذشته، قاچاق مواد مخدر، به ویژه از افغانستان، به طور چشمگیر افزایش یافته است.

او گفت که تاجیکستان در این مدت بیش از ۱۰ تن مواد مخدر را در مرز‌ این کشور ضبط کرده که در مقایسه با سال‌های قبل، چندین برابر افزایش را نشان می‌دهد.

دو ماه پیش، سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفت که افغانستان به یکی از بزرگترین تولید کنندگان متامفتامین و هیرویین مبدل شده است که بیشتر این مخدرات به بیرون از مرزهای آن کشور قاچاق می‌شود.

در گزارش آمده که ضبط متامفتامین که در افغانستان تولید شده است، حاکی از آن است که اقتصاد عاید از مخدرات در آن کشور رو به تغییر بوده و این کشور بزرگترین تولید کنندهٔ تریاک در جهان است.

این در حالی است که هبت الله اخندزاده، رهبر گروه طالبان، گفته است که حکومت این گروه، "اقدامات سازنده و مثمر" را روی دست گرفته که در نتیجهٔ آن کشت مواد مخدر در افغانستان به صفر رسیده است.

رییس جمهور تاجیکستان همچنان گفت که امنیت، ثبات و همکاری‌ منطقه‌ای در آسیای مرکزی به گونهٔ‌ مستقیم با وضعیت در افغانستان ربط دارد، کشوری که به گفتهٔ وی هنوز هم درگیر وضعیت دشوار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است.

رییس جمهور تاجیکستان یک بار دیگر بر مذاکرات بین الافغانی و تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان تاکید کرد و گفت که این امر برای دست یابی به صلح پایدار و ثبات در افغانستان مهم است.

اما طالبان همواره گفته اند که حکومت آنان همه‌شمول بوده و چنین تقاضا را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان کرده اند.

درخواست افزایش کمک‌ها

امام علی رحمان گفت که کشورش‌ آماده است کمک‌ها با افغانستان را افزایش دهد و از جامعهٔ جهانی نیز خواست تا کمک‌های بشری با مردم افغانستان را افزایش بخشد.

رحمان گفت: "همانگونه که منشی عمومی ملل متحد گفت، ۹۷ در صد افغان‌ها در فقر زندگی می‌کنند. در این زمان پرچالش، تاجیکستان تعهد خود را در بخش ادامهٔ فراهم آوری معاونت‌های بشری و زیربنایی، به شمول اعمار شش پل مرزی برای حمایت از مردم افغانستان، بار دیگر تصریح می‌کند."

رییس جمهور تاجیکستان همچنان تاکید کرد که پاسخ جهانی به تهدیدات روز افزون تروریزم، افراطگرایی و قاچاق مواد مخدر باید همه جانبه باشد.

رحمان افزود: "ما در همکاری با جامعهٔ بین المللی قصد داریم تا نشست آیندهٔ بین المللی در مورد مبارزه با تروریزم و تمویل تروریزم را در سال ۲۰۲۴ در شهر دوشنبه برگزار کنیم."

رییس جمهور تاجیکستان در امر مبارزه با تروریزم، افراطگرایی، و قاچاق مواد مخدر خواستار همکاری‌های بیشتر ملل متحد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG