لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان بیش از ۱۵۰ خانواده را در سرپل گروگان گرفته اند


طالبان دو شب پیش روستای میرزاولنگ را تصرف کردند
طالبان دو شب پیش روستای میرزاولنگ را تصرف کردند

مقام های محلی در ولایت سرپل می‌گویند که بیش از ۱۵۰ خانواده در قریۀ میرزا ولنگ ولسوالی صیاد آن ولایت، در اسارت طالبان قرار دارند.

ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل در پیامی به رسانه ها نوشته است که طالبان مصروف تلاشی خانه ها اند و به هیچ خانواده اجازه بیرون شدن از منطقه میرزا ولنگ را نداده اند.

طالبان دو شب پیش پس از ۴۸ ساعت درگیری با قوای افغان، روستای میرزا ولنگ را تصرف کرده و به کشتار ساکنان آن روستا پرداختند.

بر اساس آخرین آمار مقام‌های محلی، شمار کشته شدگان در آن روستا اکنون به ۵۲ نفر رسیده که گفته می‌شود اکثر آنان شیعیان اند. کم از کم ۳۰۰ خانواده از ولسوالی صیاد آواره شده اند.

به گفتۀ مقامات ولایت سرپل، در درگیری میان طالبان و قوای امنیتی افغان ۱۲ مهاجم طالب و کم از کم هفت سرباز افغان کشته شده اند.

مقامات محلی می‌گویند که اجساد کشته شدگان هنوز هم در محل باقیمانده است و به گفتۀ آنان طالبان تا کنون اجساد را به بازماندگان شان تحویل نکرده است.

عملیات مشترک طالبان و داعش

ولسوال صیاد به رادیوآزادی گفته‌است که جنگجویان طالب و گروه داعش مشترکاً دست به تهاجم زده و منطقه را تصرف کرده اند. به‌گفته وی "رهبری طالبان را در این عملیات ملا نادر و از داعش را شیر محمد غضنفر به دوش داشت."

باشنده گان محل نیز گفته اند که حدود ۶۰۰ جنگجو به شمول افراد طالبان و گروه داعش روز شنبه قریۀ میرزا ولنگ را تصرف کردند.

اما طالبان ادعای مقامات محلی ولایت سرپل را رد کرده اند که گویا در عملیات تصرف منطقۀ میرزا ولنگ، با آنان جنگجویان خارجی و افراد گروه داعش همکاری کرده اند.

یک فرماندۀ طالبان به رویترز گفته است "حکومت افغانستان و نیرو های خارجی ادعا های دروغین را سر می دهند تا اعتبار گروه طالبان را صدمه زنند".

این عضو گروه طالبان حضور جنگجویان خارجی را نیز رد کرده گفته است که افراد تحت امر شیرمحمد غضنفر که به گفتۀ وی از فرماندهان طالبان ازبک اند، ۲۰ تن از اعضای پولیس محلی را کشته اند.

از جانب دیگر، ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند هر نوع همکاری با داعش را در آن عملیات رد کرده گفته‌است که طالبان در کشتار افراد ملکی در قریه میرزا ولنگ دست ندارند.

سخنگوی طالبان گفته‌است که غضنفر مربوط به داعش نیست بلکه به‌گفته مجاهد، یک قوماندان طالبان در سرپل است.

ادعای عدم دست داشتن گروه طالبان در کشتار غیر نظامیان در قریۀ میرزا ولنگ سرپل در حالی صورت می گیرد که تصاویر اجساد کشته شدگان در آن منطقه در رسانه های اجتماعی به نشر رسید و با واکنش شدید کاربران رسانه ها مواجه شد.

محمد ظاهر وحدت والی سرپل گفته است که حکومت محلی نیز توان بازپس گیری منطقه را ندارد و حکومت مرکزی نیز با وجود تقاضای مکرر هیچ نیروی نظامی به ساحه اعزام نکرده است.

مقام های محلی نیز انگیزه سقوط این روستا را نبود حمایت هوایی به قوای زمینی موجود در ساحه عنوان کرده و دولت را به سهل انگاری مقصر می کنند.

XS
SM
MD
LG