لینک های دسترسی

Breaking News

هبت‌الله آخندزاده رهبر جدید طالبان تعیین شد


مولوی هبت‌الله آخندزاده باشندۀ اصلی ولسوالی پنجوایی کندهار است
مولوی هبت‌الله آخندزاده باشندۀ اصلی ولسوالی پنجوایی کندهار است

طالبان پس از چهار روز سکوت، صبح امروز با نشر اعلامیه‌ای کشته‌شدن ملا اخترمحمد منصور رهبر پیشین این گروه را در حملۀ طیارۀ بی‌پیلوت قوای ایالات متحدۀ امریکا تأیید کرده و به او لقب «شهید امیرالمؤمنین» را داده اند.

طالبان در این اعلامیه گفته اند که ملا منصور روز شنبه در یک منطقۀ سرحدی در نزدیکی ریگستان کندهار و نوشکی بلوچستان، در نتیجۀ حملۀ طیاره بی‌پیلوت امریکایی کشته شده است.

بر اساس این اعلامیه پس از کشته‌شدن ملا منصور، شورای طالبان مولوی هبت‌الله آخندزاده را به حیث رهبر جدید این گروه برگزیده است.

در اعلامیۀ طالبان آمده است "با دایرنمودن یک مجلس، که از اعتبار شرعی اهل الحل و العقد برخوردار بود، پس از تفکر عمیق، تدبر و در نظر گرفتن مصلحت‌های همه جانبۀ دینی و جهادی، جناب محترم شیخ‌الحدیث مولوی هبت‌الله آخندزاده صاحب را به حیث زعیم جدید امارت اسلامی با اتفاق آراء تمام اعضای شورا، تعیین نموده و من حیث أمیر شرعی با ایشان بیعت نمودند".

طالبان سراج‌الدین حقانی رهبر - گروه حقانی که به حملات تروریستی مختلف در افغانستان متهم است – و مولوی یعقوب پسر ملا محمدعمر آخوند را به حیث معاونین مولوی هبت‌الله تعیین کرده اند.

مولوی هبت‌الله آخندزاده

مولوی هبت‌الله آخوندزاده باشندۀ اصلی ولسوالی پنجوایی کندهار است که در بخش دینی تحصیلات عالی دارد و ۴۷ ساله می‌باشد.

هبت‌الله آخندزاده، هنگام تجاوز قشون سرخ شوروی به افغانستان، به پاکستان مهاجر شد و در قالب حزب اسلامی مولوی محمدیونس خالص در جبهه ملا محمد آخوند، علیه نیروهای اشغال‌گر اتحاد جماهیر شوروی وقت، مبارزۀ مسلحانه انجام داده است.

هبت‌الله آخندزاده همچنان یک مدرسه دینی را در منطقه کوچلاک ایالت بلوچستان پاکستان رهبری می‌کرد.

نظرمحمد مطمئن نویسنده و کارشناسی که از گروه طالبان آشنایی کامل دارد، به صدای امریکا گفت، در دهۀ هشتاد هنگام جنگ تنظیمی مجاهدین پیشین، مولوی هبت‌الله آخندزاده خانه‌نشین شد و در زمان حاکمیت گروه طالبان در محاکم کندهار وظیفه انجام داد و پس از آن به عنوان معاون محکمۀ نظامی طالبان گماشته شد.

آقای مطمئن افزود، مولوی هبت‌الله آخندزاده پس از سقوط رژیم طالبان، در خارج از افغانستان، مسؤولیت قاضی‌القضات تحریک گروه طالبان را به دوش داشت و پس از مرگ ملا محمدعمر آخوند، به حیث معاون ملا اخترمحمد منصور انتخاب گردید.

وحید مژده آگاه امور طالبان به صدای امریکا گفت، شورای طالبان به این دلیل هبت‌الله آخندزاده را به حیث رهبر جدید این گروه انتخاب کرده است که به ملا اخترمحمد منصور روابط نزدیک داشت. او افزود که با رهبری مولوی هبت‌الله آخندزاده، قوماندانان وابسته به ملا منصور کار خود را با وی ادامه می‌دهند.

آقای مژده گفت که هبت‌الله آخندزاده هنگام آغاز تحریک طالبان، در میان بزرگان این گروه نبود؛ اما از بزرگان نسل دوم طالبان به شمار می‌رود.

در حدود یک سال گذشته هبت‌الله آخندزاده دومین رهبری است که از سوی گروه طالبان انتخاب می‌شود. پس از آشکارشدن مرگ ملا عمر در اواسط سال گذشتۀ میلادی، ملا اخترمحمد منصور در ماه جولای، جانشین ملا عمر تعیین گردید. اما پس از ده ماه رهبری شنبۀ گذشته در نتیجۀ حملۀ هوایی طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد و حالا رهبری گروه طالبان به دوش هبت‌الله آخندزاده گذاشته شده است.

XS
SM
MD
LG