لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: کابل زندانیان رها شده را دوباره بازداشت کرده؛ فیصل: نکرده‌ایم 


طالبان نیروهای امنیتی افغان را متهم کرده اند که زندانیان رها شده را دوباره بازداشت کرده اند، ادعایی که حکومت افغانستان آنرا رد کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر طلبان در قطر در یک تویت نوشته است که ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان شمار نا معلومی از طالبانی را که زیر برنامهٔ تبادلهٔ زندانیان رها شده بودند، دوباره بازداشت کرده اند.

طالبان هشدار داده اند که این "اعمال تحریک آمیز" عواقب "ناهنجار" خواهد داشت.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در صحبت با فرانس پرس این ادعا طالبان را رد کرده است. او گفته است که طالبان می‌خواهند به این گونه، تلاش‌های صلح و مذاکرات صلح را سبوتاژ کنند.

بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا و طالبان، پس از رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب از محابس حکومت افغانستان و آزادی ۱۰۰۰ اسیر حکومت از قید طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز می‌شود.

طالبانی که از بند رها می‌شوند، تعهد کتبی می‌دهند که دیگر به جنگ برنگشته و بر علیه دولت افغانستان سلاح بر نخواهند داشت.

در همین حال، قول اردوی ۲۰۹ شاهین، دو روز پیش تصویری از طالبان را نشر کرد و گفت که آنان طالبانی اند که از زندان رها شده بودند، اما در جریان حمله بر نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

در صفحهٔ فیس‌بوک این قول اردو نوشته است: "در تاریخ ۱۲/۳/۱۳۹۹ از زندان رها شدند و دستش روی قرآن گذاشتند، که از این پس دست از جنایت میکشند. ولی روز گذشته از منطقه شیشه خانه ولسوالی فیض آباد جوزجان، در حالی که سر راهِ قطار اکمالاتی اردوی ملی کمین گرفته بود دستگیر شد."

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان صحت این خبر را با صدای امریکا تایید کرد.

امنیت ملی افغانستان نیز گفته است که برخی از جنگجویان رها شد‌هٔ‌ طالبان دوباره به میدان جنگ بر‌می‌گردند.

رهایی زندانیان

مشکلات در تبادلهٔ زندانیان سبب عدم آغاز مذاکرات بین الافغانی شده است.

پیش از این، شورای امنیت ملی افغانستان گفته بود که از میان فهرست ۵۰۰۰ هزار زندانی طالبان، حکومت ۶۰۰ تن آنان را به دلیل موجودیت ادعای حق‌العبدی از بند آزاد نخواهد کرد.

این در حالی است که وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است که جامعهٔ جهانی نیز با رهایی این ۶۰۰ نفر مخالفت دارد.

حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است: "در میان ۶۰۰ زندانی شمار کسانی استند که جهان به ما می‌گویند رها نکنید، بر آن اعتراض می‌کنند. آن‌ها تاکید دارند که رها نکنید. چرا رها نکنیم؟ می‌گویند که مردم ما را کشته اند."

اما او از کدام کشور مشخصی نام نبرد.

طالبان ادعا دارند که تاکنون ۷۵۰ نظامی افغان را از قید رها کرده اند، اما مقام‌های افغان گفته اند که در بین این افراد، غیرنظامیان نیز شامل اند.

XS
SM
MD
LG