لینک های دسترسی

Breaking News

کابل: رویداد کنر را بی جواب نمی گذاریم


جنازه های سربازان کشته شده، با تشریفات خاص، به خانواده های شان سپرده شدند
جنازه های سربازان کشته شده، با تشریفات خاص، به خانواده های شان سپرده شدند
برای ٢١ سربازی که در یک حملۀ طالبان بر پوستۀ شان در ولسوالی غازی آباد کنر کشته شده بودند، امروز مراسم خاصی برپا گردید که در آن وزیر دفاع افغانستان و اقارب این سربازان نیز حضور داشتند.

بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان به نظامیان کشته شده در حملۀ روز یکشنبه، مراتب احترام تقدیم کرد. این سربازان به روز یکشنبه زمانی کشته شدند که صد ها طالب ِ مجهز با سلاح های مختلف، پیش از طلوع آفتاب بر پوستۀ آنها یورش بردند.

در مراسم ویژه ای که برای این ٢١ سرباز در کابل برگزار شده بود، بسم الله محمدی وزیر دفاع افغانستان تعهد یاد نمود که نیرو های امنیتی افغانستان در برابر تهدیدات ایستادگی خواهند کرد.

جنرال محمدی در ادامۀ سخنانش گفت: " ما در مقابل کسانی که از بیرون مرز های افغانستان سازماندهی می شوند، می آیند برای قتل و کشتار مردم ما، همان طوری که تا حال نیرو های امنیتی، به خصوص اردوی ملی افغانستان با آنها مردانه رزمیده اند، بعد از این هم ما مبارزه خواهیم کرد."

در پایان این مراسم، تابوت های سربازان اردوی ملی، در حالی که با بیرق ملی افغانستان مزین شده بودند، به خانواده های مربوطه سپرده شد.

طالبان در یک اعلامیه که به رسانه ها فرستاده، مسئولیت این حمله را بر دوش گرفته اند. حملۀ دیروز طالبان، خونبار ترین حملۀ واحد بر سربازان افغان بوده که طی یک سال گذشته نظیر نداشت. مقام های افغان گفته اند که درین حمله دهشت افگنان پاکستانی، چچینی و عرب نیز سهم داشتند که سلاح سنگین را به کار برده اند.

احتمال اقدام تلافی جویانه

٢١ سرباز افغان در حالی به روز یکشنبه در حملۀ طالبان جان باختند که هفتۀ گذشته وزارت خارجۀ پاکستان با نشر اعلامیه ای گفت که ۲۳ تن از نظامیان آن کشور در خاک افغانستان کشته شده است. حکومت افغانستان از آن رویداد اظهار بی اطلاعی کرد.

وزارت خارجۀ افغانستان می گوید این نکته واضح است که حمله کنندگان بر پوستۀ نظامیان افغان، از ساحۀ تحت کنترول پاکستان آمده بودند، اما این که آیا این حمله اقدام انتقام جویانۀ پاکستان در برابر کشته شدن عساکر آن کشور بوده باشد، تا کنون روشن نیست.

شکیب مستغنی سخنگوی موقت وزارت خارجۀ افغانستان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: " تحقیقات درین رابطه صورت می گیرد. چیزی را که همین حالا گفته می توانم اینست که نیرو های امنیتی دولت جمهوری اسلامی افغانستان قدرت و توانمندی پاسخ به یک چنین حملات را دارد و ما از این اطمینان می دهیم."

هشدار وزارت دفاع به والیان

شجاع الملک جلاله والی کنر در مصاحبه ای با رادیو آزادی گفته است که سه محافظ یک پوسته با طالبان رابطه داشتند و راه حملۀ آنها را بر سربازانی که در خواب بودند، هموار ساخته اند.

مقام های محلی ولایت کنر همچنان به رسانه ها گفته اند که در واقعۀ غازی آباد، سه تن از شورشیان مهاجم کشته شده و یک تعداد سربازان افغان نیز ناپدید شده اند.

اما ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در برابر این بیانات مقام های محلی کنر واکنش تند نشان داده و این ادعای والی کنر را که گویا سه منسوب امنیتی در زمینه سازی حمله دست داشتند، بی اساس خواند. وی همچنان گفت که در واقعۀ غازی آباد، ده ها حمله کننده کشته شده و اجساد شان در محل باقی مانده اند.

آقای عظیمی به تمام والی ها و سخنگویان شان هشدار داد که در رابطه به تلفات نظامی و یا واقعات نظامی، بدون مشورۀ وزارت دفاع با رسانه ها صحبت نکنند ورنه با آن ها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: "ما به هر ولایت یک مرکز هماهنگی داریم، این ها هیچ کدام خبر ندارند، اما جناب والی صاحب به داخل دفتر خود نشسته، سخنگوی شان از خواب بیدار شده و این کل مساله را خبر دارد. پس حتماً از یک روز قبل خدا ناکرده خبر داشته است."

از زمانی که نیرو های ملی افغان رهبری نبرد با طالبان را از نیرو های خارجی تسلیم شده اند، میزان تلفات شان بلند رفته است.
XS
SM
MD
LG