لینک های دسترسی

Breaking News

بن‌بست حل شد - مذاکرات صلح افغانستان به زودی آغاز می‌شود – گزارش


خبر گزاری فرانس پرس روز جمعه ۲۰ نومبر (۳۰ عقرب) گزارش داد که نکات اساسی اختلاف‌ها که منجر به توقف مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و گروه طالبان شده بود، حل شده و راه برای پیشبرد مذاکرات باز شده است.

مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر (۲۲ سنبله) به گونۀ رسمی در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد، اما به دلیل اختلاف نظر در مورد اصول مذاکرات، چارچوب اساسی بحث‌ها و تفاسیر مذهبی، دچار اختلاف شد.

با این حال پس از روزهای بحث حاشیه‌ای ، به نظر می رسد مذاکره کنندگان اکنون راه را برای گفتگوهای کامل صلح باز کرده اند.

یک رهبر بلند پایهٔ طالبان مستقر در پاکستان که نخواست نامش فاش شود، به فرانس پرس گفته است که "پیشرفت های کافی" در زمینه صورت گرفته است.

این عضو طالبان گفته است: "ما نزدیک به (نشر) یک اعلامیه و آغاز رسمی گفتگو ها استیم. یک اعلامیه مشترک در ظرف چند روز نشر خواهد شد."

دو منبع دیگر طالبان در پاکستان نیز تایید کرده اند که هر دو طرف مذاکره کننده روی دستورالعمل های اساسی برای آغاز گفتگوها رسماً توافق کرده اند.

در همین حال یک مقام نزدیک به مذاکره کنندگان دولت افغانستان در دوحه نیز از حل موارد اختلافی میان دو طرف به خبرگزاری فرانس پرس خبر داد.

به گفتهٔ این مقام دولتی اخیراً چند تن از اعضای تیم مذاکره کننده دولت افغانستان برای رایزنی های نهایی به کابل بازگشته اند و انتظار می رود که محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان این پیشرفت را اعلام کنند.

این درحالیست که رییس جمهور افغانستان امروز ۲۰ نومبر (۳۰ عقرب) در نشست "Arria-formula شورای امنیت برای حمایت از روند صلح افغانستان چه کرده می‌تواند؟" گفت که روند صلح افغانستان به نتیجهٔ مطلوب آتش‌بس منتج نشده است.

او افزود که روند صلح موثر بوده و به طالبان نشان داده که آنان در قطر با یک تیم متحد مذاکراه کنندهٔ جمهوری اسلامی مقابل و در داخل افغانستان با نیروهای امنیتی و دفاعی مقابل اند که قابلیت شکست دادن آنانرا در هلمند، قندهار و سایر ولایت ها دارند.

او افزود که خشونت‌ها به گونه متداوم ادامه دارد و افراطگرایی محدود نشده است.

آقای غنی گفت که صلح اولویت افغانستان است و مذاکرات صلح در دوحه به مرحلهٔ حساس رسیده است و باید مجدداً‌ تقویت شود.

او خواستار تصریح مجدد شورای امنیت ملل متحد برای آتش‌بس شد.

او از شورای امنیت ملل متحد خواست تا بر موثریت و تطبیق کامل تعزیرات به مثابهٔ وسیلهٔ کلیدی برای پیروزی مذاکرات با طالبان تاکید کند.

آقای غنی گفت که طالبان هنوز به شرایط منعقده عمل نکرده اند و تعزیرات فقط زمانی می‌تواند موثر تمام شود که توسط همگان تطبیق شود. او گفت که تغییر در میکانیزم کنون باید پس از پیشرفت محسوس در روند صلح و نتیجهٔ آن وارد شود؛ نتیجهٔ که تا حال دیده نشده است.

او گفت که این پیشرفت شامل حفظ حقوق زنان بر اساس قانون اساسی و عدم تعصب علیه اقلیت ها است.

رسیدگی به جنجال‌های احتمالی در جریان مذاکرات به اساس فقه حنفی و اساس پیشبرد مذاکرات صلح دو مورد اختلافی میان هیات‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان عنوان شده است.

طالبان که از تندروهای سنی مذهب استند، بر پابندی به فقه حنفی اصرار دارند، اما مذاکره کنندگان دولت می گویند که این می تواند به حیث وسیلهٔ تبعیض علیه سایر گروه‌های مذهبی استفاده شود.

برعلاوه طالبان گفته بودند که توافقنامۀ آن گروه با ایالات متحده، اساس مذاکرات صلح با حکومت افغانستان باشد، اما هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان آن را رد کرده بود.

مذاکرات صلح دوحه پس از امضای توافق نامه امریکا – طالبان در ماه فبروری آغاز شد؛ توافقنامه که در آن ایالات متحده به خروج تمام نیروهای خارجی در ازای تضمین های امنیتی و تعهد طالبان برای شروع گفتگوهای بین الافغانی، تعهد کرده است.

با وجود گفتگوها، خشونت ها در سراسر افغانستان افزایش یافته است و طالبان به گونهٔ روز افزون حملات خویش را علیه نیروهای امنیتی افغانستان افزایش داده اند.

XS
SM
MD
LG