لینک های دسترسی

Breaking News

داعش و طالبان جنگ را در سرپل شدت بخشیده اند


طالبان و داعش در کنار هم بر ضد نیروهای دولتی در سرپل می‌جنگند.
طالبان و داعش در کنار هم بر ضد نیروهای دولتی در سرپل می‌جنگند.

مقامات افغان می‌گویند که گروه‌های داعش و طالبان در همکاری نزدیک با یکدیگر، برضد نیروهای امنیتی افغان در سرپل می‌جنگند و از چند روز به این طرف حملات شان را شدت بخشیده اند.

محمد نور رحمانی، رئیس شورای ولایتی سرپل، در تماس تلیفونی به صدای امریکا گفت که وضعیت امنیت در سرپل روز تا روز وخیم‌تر می‌شود و طالبان که رهبری آن را یک جنرال متقاعد پاکستانی به عهده دارد، از استقامت آدرنگ، برغلی و سنگ توده، که مربوط شهر سرپل می‌باشد، به سوی شهر پیشروی دارند.

رئیس شورای ولایتی سرپل گفت "طالبان و داعش با هم همکار استند و عملیات مشترک دارند."

آقای رحمانی از حکومت خواست تا در این زمینه توجه جدی بکند و قبل از این که شهر سقوط کند، نیروی اضافی به منطقه بفرستد و یا با انجام حملات هوایی، جلو پیشروی جنگجویان داعش و طالب را به شهر سرپل بگیرد.

رئیس شورای ولایتی سرپل افزود، بیشترین حملات داعش بالای شهر سرپل از استقامت ولسوالی صیاد صورت می‌گیرد که قوماندان این گروه به نام مستعار غضنفر، جنگجویان مشترک داعش و طالبان را در مشوره با شیخ ندام محمد ندیم، جنرال متقاعد پاکستانی، رهبری می‌کند.

وزارت دفاع افغانستان نیز شدت جنگ در سرپل را نیز تأیید کرد.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت که نیروهای کافی در شمال افغانستان وجود دارد و هیچ نگرانیِ از این ناحیه وجود ندارد.

اما آقای وزیری در مورد همکاری طالبان و داعش در سرپل گفت "داعش و طالبان در برخی مناطق با هم همکاری دارند ولی در برخی مناطق با هم نه تنها همکاری ندارند، بلکه با هم صف‌آرایی دارند و یک دیگر را به قتل می‌رسانند؛ بلی، معلومات ما نیز همین است که در سرپل این دو گروه مخالف دولت با همدیگر همکاری دارند".

این اولین باری است که حضور داعش در ولایت سرپل از سوی مقامات افغان تأیید می‌گردد.

عملیات در سرپل

سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت در عملیات دیروز که علیه مواضع مخالفان مسلح در سرپل انجام شد، تلفات سنگینی به مخالفان وارد شده است.

وزارت داخلۀ افغانستان با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که در یک عملیات ویژه و هدفمند پولیس ملی در ولایت سرپل، مولوی نجیب‌الله مشهور به عطاالله والی نام نهاد طالبان با ۱۰ تن از افرادش به هلاکت رسیده اند.

بر اساس خبرنامه، این عملیات ویژه در منطقه آدرنگ برغلی شهر سرپل حوالی ساعت ۰۹:۰۰ شب گذشته براه انداخته شده است.

در همین حال، دفتر مطبوعاتی ولایت سرپل در خبرنامه‌ای اعلام کرد، در جریان عملیات نیروهای هوایی در مربوطات این ولایت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ جنگجوی طالبان نیز زخمی شده اند.

براساس خبرنامه مقام ولایت سرپل، دو فرمانده ارشد این گروه به نام‌های مولوی ادریس و اکرام نیز در بین کشته‌ها شامل اند.

دفتر مطبوعاتی ولایت سرپل هم‌چنانن مدعی شده است که جنگجویان گروه طالبان در جریان حملات شان به ساحات مختلف سرپل، ۳۰ منزل مسکونی را در مناطق آدرنگ و برغلی به آتش کشیده اند.

در جریان این در گیری‌ها دو نیروی خیزش مردمی کشته و سه تن دیگر به شمول یک فرمانده آنان نیز زخمی شده اند.

با این حال، گروه طالبان هنوز در مورد درگیری‌های اخیر سرپل چیزی نگفته است.

گزارشگر: عبدالحی ورشان

ویراستار: خیرالله رسولی

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG