لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان یک فلم‌ساز و خبرنگار امریکایی را بازداشت کردند


طالبان روز چهار شنبه ۱۷ اگست (۲۶ اسد) ایور شیرر، فلم‌ساز و خبرنگار امریکایی، را در کابل بازداشت کردند.

یک منبع نزدیک به این فلم‌ساز که نخواست نامش در این گزارش ذکر شود، به صدای امریکا گفت که آقای شیرر و فیض‌الله فیض‌بخش، همکار امریکایی وی دیروز در منطقهٔ شیرپور کابل بازداشت شدند.

منبع افزود: "به تاریخ ۱۷ اگست ساعت ۷:۴۰ دقیقهٔ شام آنها [شیرر و فیض‌بخش] می‌خواستند از ساحهٔ شیرپور فلمبرداری کنند. در ساحهٔ که آنها فلمبرداری می‌کردند طالبان به آنها اجازه نداده بود، زیرا طالبان در مورد آن حساس استند. "

هنوز علت بازداشت این فلم‌ساز امریکایی و همکار افغانش مشخص نشده است، اما این منبع به صدای امریکا گفت که گمان می رود آنها از خانهٔ که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در آن کشته شد، فلمبرداری یا عکاسی می‌کردند و به همین دلیل بازداشت شده اند.

این منبع می‌گوید که ابتدا به آنان اجازهٔ فیلمبرداری از خانهٔ که الظواهری در آن زندگی می‌کرد داده نشد، اما بعداً در منطقه دیگری از شیرپور دستگیر شدند و بازجویی از آنها آغاز شد.

منبع علاوه کرد: "دقیقاً نمی‌دانم که آیا او می‌خواست از همان خانه فلمبرداری کند... اما از جاییکه بازداشت شده اند [تا خانهٔ الظواهری] آنقدر فاصله است که فکر نمی‌کنم از آنجا فلم خوبی گرفته شود. اما شاید آنان نزدیک رفته نمی‌توانستند و خواسته اند از دور عکس این مکان را بگیرند. بناً جرم آنان می‌تواند فلمبرداری از محل کشته شدن الظواهری در شیرپور باشد. "

طالبان ایور شیرر را در حالی بازداشت کرده اند که کمیتهٔ حفاظت از خبرنگاران که مقر آن در نیویارک است از طالبان خواسته است که بازداشت خبرنگاران را متوقف کند و محدودیت‌ها بر فعالیت‌های ادارات خبرگزاری را لغو کنند.

منبع به صدای امریکا گفت: "فرصت صحبت به آنها داده نشد، گروه طالبان که آنان را متوقف کرده بود به این بسنده نکرده و سپس قطعه دیگری به نام عمری آمد که معادل قطعه بدری است. این دو قطعه‌ای استند که در این مسایل دست باز دارند. در میان آنها فردی بود که به زبان انگلیسی صحبت می‌کرد و مستقیماً با این خارجی صحبت کرد، اما او با تمسخر سخنان او را رد کرد و به او گفت ما می‌دانیم که شما جاسوس استید."

به گفته این منبع، شیرر و همکار افغانش حدود یک ساعت در همان ساحه نگهداری شدند و سپس ساعت ۷:۴۰ شام به دستور فرمانده قطعه عمری چشمان آنان بسته و پارچه سیاهی روی سرشان کشیده شد و آنان را بردند.

منبع افزود که شیرر حدود دو ماه پیش در مورد کار فلمبرداری‌اش به وزارت خارجهٔ طالبان گزارش داده بود و حتا با عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت، در مورد ملاقات کرده بود.

آقای شیرر در ماه فبروری سال روان به افغانستان رفت و در این مدت یکبار به امارات متحده عربی سفر کرده است.

طالبان تاکنون در مورد بازداشت این فلم‌ساز مریکایی تبصره نکرده اند.

منبع می گوید که آقای شیرر ویزه افغانستان را داشت و مدارک کار در افغانستان را نیز طی مراحل کرده بود.

XS
SM
MD
LG