لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: فیض الله جلال مردم را علیه نظام تحریک می‌کرد


ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بازداشت فیض الله جلال، استاد پوهنتون کابل را تایید کرده و او را یک شخص "متعصب" خوانده است.

این سخنگوی طالبان در یک تویت نگاشته است که آقای جلال "برای چرندیات خود در رسانه‌‌های اجتماعی گرفتار شده است" که "مردم را علیه نظام تحریک می‌کرد و با آبروی مردم بازی می‌کرد".

او گفته است که بازداشت آقای جلال به این دلیل صورت گرفت که "تا باشد که کسی دیگر از ادرس استاد و دانشمند!!؟ دست به چنین یاوه گویی، شخصیت کشی و هتک حرمت انسان‌ها نزند."

ذبیح الله مجاهد، پوست‌های رسانه‌های اجتماعی را نیز نشر کرده است که در آن از آدرس آقای جلال در مورد این که رییس استخبارات طالبان و رهبران امنیت ملی کنونی طالبان شهروندان پاکستان اند، نوشته شده است.

در یک تصویر دیگر که از آدرس آقای جلال نشر شده، در مورد ضرب و شتم نیروهای امنیتی پیشین افغان است که آقای جلال تلویحاً به آنان توصیه کرده است که به عفو عمومی طالبان باور نکنند، یا خود را بکشند یا پنهان بمانند.

اما به نظر می‌رسد که این صفحهٔ فیسبوک تایید شده نیست و علامت تاییدی این شرکت را نیز ندارد. ضمناً بر اساس معلومات فعلی، آخرین نوشته‌ در این صفحه به تاریخ دهم اکتوبر سال ۲۰۱۸ بر می‌گیردد.

این در حالی است که گمانه‌ زنی‌های وجود دارد که آقای جلال به خاطر انتقادات شدید و لحن تند‌اش با یکی از سخنگویان طالبان در یک برنامهٔ تلویزیونی، بازداشت شده باشد.

پس از آن که رسانه‌های افغانستان گزارش‌هایی را در مورد بازداشت این استاد پوهنتون کابل از سوی طالبان نشر کردند، شماری زیادی از مدافعان حقوق بشر خواهان رهایی او شدند.

حسینه جلال، دختر فیض الله جلال، در یک تویت، بازداشت او را تایید کرده است.

خانم جلال نگاشته است: "در حالی که خبر نگران‌کننده را تایید می‌کنم. خواهان رهایی فوری پدرم، استاد فیض الله جلال استم."

پیش از این، یک منبع طالبان به رادیو آزادی گفته است که آقای جلال برای تحقیق در مورد اتهام‌های که بر برخی از مسوولان طالبان وارد کرده بود فرا خوانده شده است.

این منبع از ذکر نامش خودداری کرد زیرا اجازه نداشت با رسانه ها در این مورد صحبت کند.

بازداشت این تحلیلگر سیاسی در رسانه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های متعددی را در پی داشت.

پتریشا گاسمن، یک مقام ارشد دیدبان حقوق بشر از طالبان خواسته است تا این منتقد سیاسی را هر چه زودتر آزاد کنند.

او با انتقاد از طالبان در یک تویت نگاشته است که این گروه هیچ زمانی "تحمل انتقاد و آزادی بیان" را نداشته است.

در همین حال، سازمان عفو بین الملل نیز بازداشت آقای جلال را تقبیح کرده و در یک تویت نگاشته است که او به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و انتقاد بر طالبان در یک برنامه‌ٔ تلویزیونی، بازداشت شده است.

این سازمان از مقامات طالبان خواسته است تا بدون هیچ گونه شرط و قید آقای جلال را فوراً رها کنند.

بازداشت این استاد پوهنتون در میان سایر اقشار جامعهٔ افغان نیز بازتاب گسترده داشته و واکنش‌های تندی را در قبال داشت.

فرهاد دریا،‌ از هنرمندان نامدار افغان نیز از برخورد طالبان انتقاد کرده است.

مسعوده جلال، استاد طب در پوهنتون کابل و یکی از سیاستمداران افغان در صفحهٔ فیسبوک‌اش نگاشته است که پس از بازداشت آقای جلال، خانوادهٔ‌ آقای جلال از صحت و سلامتی‌اش آگاهی ندارند.

خانم جلال از گروه طالبان خواستار "تامین و بر قراری ارتباط و آزادی" آقای جلال شده است.

فیض الله جلال، تحلیلگر مسایل سیاسی همواره در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی از کاستی‌های حکومت پیشین افغانستان نیز انتقاد می‌کرد و پس از مسلط شدن طالبان نیز به انتقادات‌اش از چگونگی حکومت این گروه ادامه داد.

XS
SM
MD
LG