لینک های دسترسی

Breaking News

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالیستان: طالبان یک خبرنگار را لت و کوب کردند


کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان روز پنجشنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) از گروه طالبان خواست تا به صورت فوری در مورد توقیف و سوی رفتار با عبدالقیوم زاهد صمدزی، خبرنگار، در توقیفگاه تحقیق کند و عاملان آنرا حسابده قرار بدهد.

صمدزی در مصاحبهٔ تلیفونی به کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان گفته است که روز سه شنبه اول فبروری یک مرد که خود را عضو ریاست عمومی استخبارات طالبان معرفی کرد،‌ وی را در ناحیه دوم شهر کابل بازداشت کرد.

صمدزی، به حیث خبرنگار گروه رسانه های خبری (News Media Group) مستقر در پاکستان کار می‌کند.

این ژورنالیست همچنین گفته است که کارمندان استخبارات طالبان در جریان بازجویی وی را لت و کوب کردند. به گفته او پس از ۳۶ ساعت توقیف،‌ به قید ضمانت آزاد شده است.

پس از آزادی از توقیف،‌ یک کارمند استخبارات طالبان به صمدزی دستور داد تا فعالیت گزارش دهی خود را تا زمان دریافت اجازه از دفتر سخنگوی طالبان، متوقف کند.

استیفن بتلر، هماهنگ کنندهٔ برنامهٔ‌ آسیای کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان،‌گفته است که گروه طالبان باید به بازداشت‌های خودسرانه و لت و کوب ژورنالیستان پایان دهد.

آقای بتلر که در شهر واشنگتن دی سی مستقر است، همچنین گفته است که آزار و اذیت ژورنالیستان توسط استخبارات طالبان تهدید جدی برای آنعده از رسانه های است که هنوز هم در افغانستان فعالیت دارند و تاکید کرد که چنین اعمال باید متوقف شود.

بر اساس گزارش کمیتهٔ حفاظت از ژورنالیستان، صمدزی زمانی توسط کارمندان استخبارات طالبان دستگیر شد که وی از بازگشایی یک پوهنتون دولتی فلمبرداری می‌کرد.

این کمیته از قول آقای صمدزی گفته است که کارمندان استخبارات طالبان وی را در یک اتاق سرد بازجویی کردند،‌ سیلی زدند، متهم به جاسوسی کشور های خارجی کردند و بر وی فشار وارد کردند تا هویت سایر ژورنالیستانی که گویا "جاسوسی" می کنند، افشا کند.

به گفتهٔ صمدزی، کارمندان استخبارات طالبان محتویات تلیفون وی را، به شمول پیام‌های که به دیگران فرستاده بود و موضوعاتی که در رسانه های اجتماعی نشر کرده بود،‌ مورد بررسی قرار دادند.

او همچنین گفته است که کارمندان طالبان در جریان بازجویی در مورد سابقهٔ وی، زندگی مسلکی و تماس هایش، به خصوص با سایر رسانه‌ها و به صورت اخص، ژورنالیستان زن سوال کردند.

کمیتهٔ حفاظت از ژورنالستان گفت از طریق واتس اپ با احمدالله واثق، معاون سخنگوی طالبان، تماس گرفت تا در مورد صحبت کند، اما آقای واثق به تماس‌های این کمیته پاسخ نداد.

حامیان حقوق بشر و گروه های حمایت از رسانه گفته اند که پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان، این گروه فعالان حقوق بشر و کارمندان رسانه های آزاد را مورد آزار و اذیت قرار داده و در برخی اوقات آنان را توقیف و مورد لت و کوب قرار داده است.

XS
SM
MD
LG