لینک های دسترسی

Breaking News

جنگجویان طالب از ورود به شهرها منع شدند


طالبان پس از حملۀ انتحاری ولسوالی رودات ننگرهار – که در آن به شمول افراد این گروه و نیروهای امنیتی دستِ‌کم ۲۰ تن کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند – از جنگجویان خود خواسته که برای جلوگیری از این گونه رویدادها، از رفتن به مناطق تحت کنترول دولت خودداری کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی طالبان در صفحۀ توییترش اعلامیه‌ای این گروه را نشر کرده که در آن گفته شده است "دشمنان از قضایای مهم تجمع آتش‌بس استفاده بد می‌کنند و ممکن رویداد بد دیگر به رخ دهد، بناءً برای این که به هموطنان ملکی آسیب نرسد و خدای ناخواسته ما باعث آن نشویم، تمام مسؤولین مجاهدین زیردست شان را از شرکت در این گونه جلسات و تجمعات ممانعت کنند و با کسانی که سرپیچی می‌کنند، برخورد جدی کنند".

طالبان تأکید کرده اند که برای جلوگیری از این گونه رویدادها، به صورت جدی به جنگجویان این گروه هدایت می‌دهد که هیچ کس از سنگرها و مناطق تحت کنترول شان "یک گام به ساحات تحت کنترول دشمن" یا شهرها رفت و آمد نکنند.

اما با وجود این دستور، جنگجویان طالبان به این هشدار بی‌اعتنایی کرده و با استفاده از سومین روز آتش‌بش به شمول کابل، در شماری از ولایات داخل شده اند که برخی خبرنگاران صدای امریکا با آنان صحبت کرده اند.

حکومت افغانستان با جنگجویان طالبان در ۲۷ رمضان و طالبان با حکومت سه روز عید را آتش‌بس اعلان کردند.

آتش‌بس اعلان‌شدۀ طالبان امروز یک شنبه (۲۷ جوزا) پایان می‌یابد.

اما محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان شام شنبه در سخنرانی خود به ملت، مدت آتش‌بس یک جانبه را با طالبان از چهارم عید تا زمان نامشخصی تمدید کرد.

حمایت امریکا، ناتو و ملل متحد از آتش‌بس

ایالات متحده، ناتو و سازمان ملل متحد از اعلام آتش‌بس یک جانبه و اکنون از تمدید آن حمایت خود را اعلام کرده اند.

مایک پمپیو، وزیر امور خارجه ایالت متحده امریکا به ناوقت روز شنبه در اعلامیه‌ای خبری ضمن استقبال از تمدید آتش‌بس گفته است: "ما تصاویری از سربازان، پولیس و افراد مسلح طالبان را مشاهده نموده ایم که کنار هم ایستاده نماز عید را اقامه کردند. هرگاه افغان‌ها می‌توانند نماز را یکجا اقامه نمایند، چه مشکل وجود دارد که رهبران شان به خاطر حل اختلافات با هم گفتگو ننمایند ؟".

به همین ترتیب هیدر نوریت، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا نیز در صفحۀ توییترش بیانیۀ آقای پمپیو، را که از اعلام تمدید آتش‌بس توسط رییس جمهور غنی، حمایت شده، نشر کرده است.

آقای مایک پمپیو، گفته است: "ما از تمدید آتش‌بس و پیشنهاد مذاکرات صلح از سوی رئیس جمهور غنی، حمایت می‌کنیم و ایالت متحده آماده است که برای تأمین صلح دایمی و پایان جنگ در افغانستان با طرف‌های متخاصم یک جا کار کنیم تا به حل سیاسی و توافقات صلح برسیم".

مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو در افغانستان نیز با نشر بیانیه خبری که ناوقت شب گذشته به دسترس رسانه‌ها قرار گرفته است، از پیشنهاد مذاکرات صلح و تمدید آتش‌بس حمایت خود را اعلام کرده است. در این اعلامیه حمایت قاطع ناتو، آمده است: "آیالت متحده آماده است که از این گونه بحث‌ها حمایت، کمک و در آن شرکت کند".

یوناما نیز ضمن قدردانی از رعایت آتش‌بس توسط حکومت و طالبان، از اعلام تمدید آتش‌بس رئیس جمهور پس از عید فطر، استقبال کرده است.

ملل متحد از طالبان خواسته است که برای ختم جنگ، به خواست افغان‌ها پاسخ مثبت بدهند.

تدامیچی یاماموتو، رئیس یوناما در این اعلامیه گفته است: "من بارها اعلام کرده ام که حل اختلافات از طریق مذاکره ممکن است".

آقای یاماموتو، گفته است که اکنون باور داد که این کار ممکن است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG