لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش حملات طالبان و برگزاری انتخابات افغانستان


حملات طالبان برای اخلال انتخابات افزایش خواهد یافت
حملات طالبان برای اخلال انتخابات افزایش خواهد یافت
با گرم شدن هوا در افغانستان، حملات طالبان نیز افزایش می یابد.

حکومت افغانستان به تازگی هشدار داده است که در آستانۀ برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، طالبان تلاش خواهند کرد تا حملات بیشتر را انجام دهند.

سارا چایس، پژوهشگر در نهاد پژوهشی کارنیگی می گوید که شرکت گستردۀ مردم در انتخابات شانزدهم حمل امسال نشان داد که گروه طالبان در جلوگیری از رفتن مردم به پای صندوق های رای ناکام ماند در حالیکه به گفتۀ وی طالبان در سال ۲۰۰۹ توانستند در بسیاری از مناطق افغانستان با ایجاد رعب و هراس از شرکت مردم در انتخابات جلوگیری کنند.

او افزود: "به باورم امکان دارد ایجاد ارعاب از سوی گروه طالبان در دور دوم انتخابات نسبت به دور اول تاثیر گذار باشد."

این تحلیلگر امریکایی می افزاید که گروه طالبان هنوز هم تهدیدی برای حکومت افغانستان است.

این در حالیست که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با اعلام سیاست خارجی آن کشور در قبال افغانستان، برنامه خروج نیروهای امریکایی را مشخص ساخت و گفت که جنگ افغانستان مسؤولانه پایان خواهد یافت.

با اینحال به باور وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی، حملات اخیر طالبان در افغانستان بخشی از عملیات آن گروه موسوم به خیبر است که مختل ساختن روند انتخابات نیز بخشی از اهداف آن است.

آقای مژده می افزاید که گروه طالبان در دور اول انتخابات نیز تلاش های گسترده برای جلوگیری از شرکت مردم در انتخابات کردند، اما به گفتۀ او رسانه ها حملات طالبان را در دور پیشین انتخابات بازتاب نداد.

او علاوه کرد:"بدون شک اکنون نیز طالبان در صدد گسترش حملات شان بوده و در اعلامیه یی که از سوی آن گروه صادر شد از مردم خواسته شده است تا به مراکز رایدهی نزدیک نشوند."

گرم شدن جنگ طالبان و مقابله نیروهای افغان

آقای مژده همچنین گفت که مانند سال های پیش با گرم شدن هوا، جنگ نیز در افغانستان گرمتر می گردد و به گفته او حتی اگر مسئله انتخابات نیز در میان نمی بود، جنگ در این فصل سال تشدید می یافت.

ناکامی طالبان در برهم زدن دور نخست انتخابات افغانستان به مثابۀ پیروزی نیرو های افغان در مهار کردن عملیات آن گروه تلقی می شود.

شماری از کارشناسان سهم مردم را در پشتیبانی از نیرو های افغان در پیشبرد این ماموریت ارزنده توصیف می کنند.

خانم چایس می گوید که میزان پیروزی نیروهای امنیتی افغان در رویارویی با طالبان، بستگی به میزان رضایت مردم از کارکرد حکومت آیندۀ افغانستان نیز خواهد داشت.

او افزود:"اگر حکومت آینده افغانستان خدمتگار مردم باشد و اگر شهروندان افغان از حکومت شان راضی باشند، پس نیرو های امنیتی افغان هیچ مشکلی در مقابله با گروه طالبان نخواهند داشت."

از جانب دیگر، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده است که برای تامین امنیت روز انتخابات بیش از ۴۰۰ هزار نیروی امنیتی افغان توظیف می گردد.

جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با ارایۀ این ارقام گفت که با توجه به بررسی های نقاط ضعف و قوت نیروهای امنیتی افغان در دور اول انتخابات، آمادگی های آنان نیز بهبود یافته است.

قرار است دور دوم انتخابات ریاست جمهور افغانستان روز شنبه ۲۴ جوزا برگزار شود.
XS
SM
MD
LG